Managers kwamen de afgelopen jaren gelijktijdig voor meerdere uitdagingen te staan: managen in hybride werkomgevingen, personeelsverloop tegengaan en een aantrekkelijke bedrijfscultuur stimuleren. Er zijn lessen uit deze ontwikkelingen te trekken. Managers moeten zich focussen op vraagstukken rondom het hervormen van de bedrijfscultuur, het vinden van een oplossing voor personeelstekorten en het welzijn van werknemers.
Binnen veel bedrijven staat de bedrijfscultuur op losse schroeven. Vroeger raakten medewerkers via persoonlijke interactie tijdens kantooruren bekend met de bedrijfscultuur. Inmiddels wordt er echter veel online gewerkt, waardoor werknemers minder met elkaar in contact komen. Dit heeft een niet te onderschatten invloed op de houding en gedrag van personeel en de cultuur van een organisatie.
Voor veel organisaties verliep het hervormen van de bedrijfscultuur lastig en stroef. Sommige bedrijven moesten hun interne cultuur compleet herzien en zich meer focussen op de nieuwe prioriteiten van werknemers, waarvan minimaal een deel graag de kans krijgt om vanuit huis te blijven werken.
Managers zouden dit moment moeten aangrijpen om te luisteren naar de behoeften van hun werknemers. Dit biedt kansen om een nieuwe bedrijfscultuur vorm te geven. Zo’n cultuur zal beter tegemoet kunnen komen aan de wensen van een nieuwe generatie werknemers met meer diverse, inclusievere en fundamenteel andere persoonlijke voorkeuren. Leiders moeten daarbij bewust nadenken over de manier waarop zowel huidige als potentiële werknemers naar bedrijven kijken. Zo kunnen zij zich onderscheiden en hun positie voor het aantrekken en behouden van talent versterken.
Great resignation
De veranderende houding ten opzichte van werk en carrière uit zich op tal van manieren. Een van de meest interessante ontwikkelingen op dit gebied is de ‘great resignation’, ofwel het massale ontslag door personeel. Dit fenomeen vindt de laatste jaren voornamelijk in de Verenigde Staten plaats, maar komt in mindere mate ook in Europa voor. Veel werknemers zijn tijdens lockdowns gaan nadenken over wat zij belangrijk vinden. Hybride werk bood hen de kans om de tijd die zij normaal gesproken aan het dagelijkse woon-werkverkeer kwijt waren anders te besteedden. Daarnaast zijn ze nu sneller geneigd om van baan te veranderen wanneer ze niet meer gelukkig zijn in hun werk, of zullen ze in elk geval zo veel mogelijk vanuit huis werken.
Op het gebied van personeelswerving zijn de rollen ook veranderd. Kandidaten stellen tijdens sollicitatiegesprekken veel lastigere en meer diepgravende vragen over onder andere de bedrijfscultuur, de zakelijke waarden, toekomstplannen en maatschappelijke initiatieven. Voor veel werkgevers zijn daarmee de rollen omgedraaid: kandidaten nemen hen in feite een sollicitatiegesprek af.
Managers moeten zich dan ook beseffen dat loopbaantrajecten hiermee een ander karakter krijgen dan voorheen. Kandidaten zijn niet meer alleen geïnteresseerd in nieuwe uitdagingen en mogelijkheden om door te groeien binnen het bedrijf, maar willen ook een betere balans tussen werk en privé. Dit eist een nieuwe blik op bedrijfswaarden, het functieaanbod, de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en de werkomgeving.
De realiteit is dat het aantrekken en behouden van toptalent vraagt om aandacht, training, persoonlijke ontwikkeling en incentives voor de lange termijn. Managers zullen moeten luisteren naar werknemers voordat ze deze nieuwe houdingen ten opzichte van werk en carrière kunnen doorgronden en hun aanbod op basis van deze wensen aanpassen.
Verantwoordelijkheid voor het welzijn van werknemers
Een vooruitziende manager is een die gefocust blijft op het herkennen en verhelpen van problemen rondom het welzijn van werknemers. Hoewel de meningen over best practices op dit gebied verschillen, concentreren veel organisaties zich op het aanbieden van optimaal flexibele werkopties. Ze richten een hybride werkplek in, zodat medewerkers zowel op kantoor als thuis kunnen werken.
Hiervoor bestaat echter geen universele aanpak. Elke organisatie ziet er anders uit. Toch is het belangrijk dat het management de verantwoordelijkheid voor het welzijn van haar mensen neemt. De belangrijke eigenschappen van de moderne werkplek zijn flexibiliteit, duurzaamheid en rechtvaardigheid. Diversiteit en inclusiviteit zijn daarbij nodig voor een positieve toekomst waarin iedereen gelijke kansen heeft.
Vergis je niet: het welzijn van werknemers is geen bijzaak en heeft rechtstreeks invloed op de individuele- en bedrijfsprestaties. Managers die een aantoonbaar mensgerichte bedrijfscultuur weten op te bouwen, bevinden zich in een sterkere positie om duurzaam succes te boeken.
Zakelijke leiders worden momenteel voor grote uitdagingen gesteld. Een toekomstbestendige benadering waarmee deze uitdagingen worden overwonnen vraagt dan ook om een mentaliteit die uitdagingen in kansen omzet.