Chipmachinefabrikant ASML en Fontys Hogeschool gaan nauw samenwerken bij de ontwikkeling van talent en kennis. De verwachting is dat de hele keten van toeleverende bedrijven in Zuid-Nederland daar baat van zal hebben. Hiertoe hebben beide organisaties een driejarige samenwerkingsovereenkomst getekend.
De opening van het studiejaar van Fontys Hogeschool stond gisteren in het teken van de nauwere relatie tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. De samenwerking bestaat uit stageplekken, opdrachten voor projecten, bedrijfsbezoeken, gastlessen, participatie in hybride leeromgevingen en deelname aan carrière-events. Ook op het gebied van praktijkgericht onderzoek wordt actief samengewerkt.
Daarnaast levert ASML hybride docenten. Beide organisaties bekijken de mogelijkheden om de lerarenopleiding basisonderwijs (pabo) te ondersteunen in het implementeren van wetenschap en techniek binnen het basisonderwijs. Daarnaast is er betrokkenheid bij werkveldadviesraden en afstudeerzittingen. Bovendien worden faciliteiten en kennis actief gedeeld en uitgewisseld.
Jacco Vonhof (voorzitter MKB-Nederland), Roger Dassen (chief financial officer van ASML) en Joep Houterman (voorzitter college van bestuur Fontys) bespraken tijdens de jaaropening de mogelijkheden en kansen op het gebied van onderwijs, ontwikkeling en innovatie. Het mkb en de hogescholen werken nu al samen in verschillende vormen. Houterman: ‘Hoe dichter onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar zitten, bijvoorbeeld in hybride leeromgevingen, hoe sneller we antwoord krijgen op de uitdagingen waar we voor staan.’
Mooi. En de zogenaamde soft skills? Digitale transformatie en specifiek het werk bij ASML draait vooral om processen en de skills van alle betrokkenen. Door het internationale karakter van ASML zijn voor een goede samenwerking en optimale prestaties vooral culturele competentie en interculturele vaardigheden, inclusief een Engels dat iedereen kan verstaan en begrijpen, van cruciaal belang. Lees mijn eBook bij Bookboon over dit onderwerp.