De komende jaren zijn ict-bedrijven Intraffic, CGI, TCS en Ordina betrokken bij de ontwikkeling en het beheer van maatwerksoftware voor Prorail. De spoorbeheerder selecteerde het viertal na een Europese aanbesteding. Met de vier percelen is vierhonderd miljoen euro gemoeid.
Prorail gebruikt verschillende softwaresystemen die elk belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering. Ze spelen een cruciale rol binnen de systeemketen van de spoorbeheerder. De software bouwt en beheert Prorail niet zelf, maar deze wordt uitbesteed aan ict-partners. De aanbesteding van dit werk kreeg dan ook de naam Prorail IT Partners (PITP).
Maximaal tien jaar
De werkzaamheden in deze aanbesteding zijn verdeeld in vier percelen. Elk daarvan heeft betrekking op bepaalde functionaliteit en bijbehorende software. De meeste applicaties zijn of worden gebouwd in Java of C#. De raamovereenkomsten hebben een looptijd van maximaal tien jaar, waarvan een initiële periode van vier jaar en drie verlengingsopties van elk twee jaar.
Perceel 1 betreft ontwikkeling en beheer van applicaties die verband houden met de besturing van spoorverkeer, zoals automatische alarmoproepen, rijwegplannen en planmatige ondersteuning aan treindienstleiders. Dit perceel, met een maximale contractwaarde van 120 miljoen euro, is toegekend aan het in mobiliteit gespecialiseerde ict-bedrijf Intraffic.
Systeemkoppelingen
Perceel 2 bestaat uit twee delen: adaptatie en test & opleiding. Adaptatie gaat over de koppeling tussen verschillende systemen, zoals tussen de systemen van de treindienstleider en die van de treinbeveiliging. Andere systemen geven de exacte positie van treinen door aan de systemen voor de verkeersleiding.
Test & opleiding betreft de simulatie en visualisatie van treinbewegingen, zowel voor test- als opleidingsdoeleinden. Prorail selecteerde dienstverlener CGI voor dit perceel, dat een maximale contractwaarde van 110 miljoen euro heeft.
Traffic management en partners
Perceel 3 betreft het zogeheten Traffic Management System, een brede categorie die varieert van bijvoorbeeld toegangsautorisatie, geluidsregistratie, opslag van spoorconfiguratie tot cockpit-simulatie en prognoseplanningen. Tata Consultancy Services (TCS) neemt dit perceel onder zijn hoede. Maximale waarde: 95 miljoen euro.
Perceel 4 is voor de interactie naar de partnerbedrijven op het spoor. Het gaat bijvoorbeeld om applicaties die de positie van treinen nabij spoorbruggen weergeven, een rangeer-assistent, en de uitwisseling van dienstregeling en reisinformatie. Dit perceel heeft een maximale waarde van 75 miljoen euro en is gegund aan Ordina.
Perceel 4
Ordina maakte op 31 augustus de details bekend van Perceel 4 dat de weg vrijmaakt om Prorail goed te laten communiceren met de buitenwereld over het spoornetwet. Prorail heeft de samenwerking met Ordina met tien jaar verlengd. Ordina neemt op dit gebied de ontwikkeling en het beheer van de it-systemen en applicaties voor zijn rekening.
Volgens Ordina-topman Jo Maes blijkt uit de duur waarvoor het contract wordt aangegaan, dat het vertrouwen groot is. Prorail heeft uiteenlopende it-systemen en logistieke applicaties die allerlei informatie geven en zowel door Prorail als externe partijen worden gebruikt. Een groot deel van deze applicaties is in Java ontwikkeld. Voor het vernieuwen, onderhouden en beheren van deze applicaties zet Ordina technische expertise, maar ook organisatie- en proces-adviesdiensten in. Voor de techniek wordt naast Java-kennis ook expertise op het vlak van integratie-, api-, en cloudtechnologie ingezet.
Arjen Boersma, cio bij Prorail, verwacht dat in de komende jaren dertig procent meer reizigers en vijftig procent meer goederen per trein over het spoor gaan. ‘Digitalisering en datagedreven werken spelen daarin een belangrijke rol.’