In een wereld waarin de technologische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, zijn betrouwbare connectiviteit en netwerken belangrijker dan ooit. Onze wereld raakt steeds sterker verbonden. Consumenten maken een verbinding via netwerken om producten aan te schaffen en in contact te komen met merken en diensten, terwijl steeds meer werknemers afhankelijk zijn van verbindingen op afstand met het bedrijfsnetwerk om vanaf elke locatie te kunnen werken.
Het is van cruciaal belang voor organisaties om snelle en flexibele netwerken te omarmen die de ervaringen van gebruikers centraal stellen. Ze moeten starre netwerken die geplaagd worden door complexiteit en handmatig beheer van netwerkcomponenten inruilen voor een netwerkaanpak die gebruikmaakt van zelfsturende automatiseringsoplossingen.
Kerncomponent
In het verleden was digitale transformatie voor veel bedrijven een ambitie voor de lange termijn. Maar tegenwoordig wordt dit als kerncomponent van elke bedrijfsstrategie beschouwd. De coronacrisis zorgde voor ongekende disruptie en versnelde de inzet van digitale technologieën en onze afhankelijkheid daarvan in ons dagelijkse leven. Een betrouwbaar netwerk vormt de ruggengraat voor effectieve digitale transformatie.
De gebrekkige flexibiliteit, prestaties en beschikbaarheid van traditionele netwerken behoren tot de belangrijkste obstakels voor de inzet van de cloud. Met de inzet van iot-apparatuur en cloudapplicaties voor bedrijfsprocessen is de druk op de netwerkinfrastructuur groter dan ooit. De ontwikkeling van een gedegen hybride-cloudstrategie (met omgevingen op locatie en in de cloud) zal bedrijven helpen om hun bestaande applicaties te ondersteunen met de laatste technologieën en netwerkupdates. Het netwerk moet daarom in staat zijn zich aan te passen aan de snel veranderende behoeften van de gebruiker. En dat is iets wat alleen een cloud-native netwerk kan doen.
Vooruitstrevend
Traditionele vormen van netwerkbeheer zijn niet langer in staat om de ongekende toename van het aantal applicaties, gebruikers en apparaten bij te benen. Geen wonder dat vooruitstrevende organisaties nu gebruikmaken van artificiële intelligentie (ai) om een ‘experience first’-netwerk te ontwikkelen waarbinnen de ervaring van zowel de eindgebruikers als beheerders vooropstaan. Ai draagt tegelijkertijd bij aan kostenbesparingen en verbeteringen van de netwerkefficiëntie en tevredenheid van eindgebruikers.
Binnen deze experience first-netwerken gebeurt enorm veel achter de schermen. Verbeterde automatisering, meer inzichten en de inzet van ai helpen netwerkteams met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen en diensten. Daarnaast kunnen netwerkteams hier niet alleen een optimale gebruikservaring mee waarborgen, maar ook krachtige beveiliging. Daardoor kunnen zij sneller en efficiënter problemen oplossen en wijzigingen aanbrengen daar waar nodig.
Ai-ops draagt door middel van automatisering bij aan betrouwbaarder en soepeler processen voor onderhoud en monitoring van het netwerk. Het biedt beheerders voortdurend inzicht in de ervaring van eindgebruikers en meer mogelijkheden om proactief in te grijpen als er sprake is van problemen.
Kenmerken
De netwerkervaring draait niet alleen om werknemers die gebruikmaken van het bedrijfsnetwerk, maar ook de mensen die het netwerk onderhouden. Netwerkbeheer dat op handmatige processen en verouderde tools zijn gebaseerd, kunnen de snelle groei en diversiteit van netwerkservices voor eindgebruikers echter nauwelijks bijhouden. Het is van cruciaal belang om een netwerkaanpak te hanteren met een haarscherpe focus op het waarborgen van consistent superieure gebruikerservaringen. Herhaaldelijk terugkerende netwerktaken moeten worden geautomatiseerd of geëlimineerd. Er moet worden gezorgd voor eenvoudiger en consistenter netwerkupgrades en onderhoudsprocessen. Daarnaast zouden beheerders in staat moeten zijn om problemen in korte tijd te identificeren en verhelpen. Dit zijn de kenmerken van een experience first-netwerk: een netwerk dat de interactie van eindgebruikers en beheerders met het netwerk op alle fronten verbetert.
Het is een vaak gehoorde uitspraak: als een applicatie niet naar behoren functioneert, moet dat wel aan het netwerk liggen. De mogelijkheid om een snelle diagnose van problemen te stellen, vormt de sleutel tot netwerkherstel. Want het is monnikenwerk om alle mogelijke storingsbronnen na te lopen om de oorzaak van het probleem te vinden. De beschikbaarheid van een ‘single source of truth’ voor het netwerk stelt beheerders in staat om exact aan te geven hoe zij verwachten dat hun netwerk functioneert. De werking van het netwerk is vervolgens voortdurend tegen deze bedoeling (intent) af te zetten. Als er sprake blijkt te zijn van afwijkingen genereert het systeem automatisch een waarschuwing. Op deze manier wordt de ervaring van netwerkbeheerders vooropgesteld.
Kortom, experience-first networking helpt netwerkbeheerders met het verbeteren van de netwerkervaring met innovatieve, vereenvoudigde en geautomatiseerde processen en inzichten, van clients tot en met de cloud. Door een beroep te doen op de kracht van ai-ops kan het netwerk mogelijkheden bieden die veel verder gaan dan het verbinden van mensen, data en apparaten.