Onfido, gespecialiseerd in digitale identiteitsverificatie en authenticatie, heeft voor zijn Nederlandse klanten een functie ontwikkeld waarmee een burgerservicenummer (bsn) automatisch is af te schermen. Op deze manier hoeven bedrijven niet meer te vragen aan klanten of ze hun bsn willen afdekken en kunnen ze het afwijzingspercentage en aantal fraudepogingen bij aanvragen verminderen. Daarbij wordt voldaan aan de vereisten van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Het bsn is een uniek persoonsnummer dat primair fungeert in het contact tussen burgers en de Nederlandse overheid. Niet-gouvernementele organisaties mogen het bsn alleen gebruiken als dit wettelijk is voorgeschreven. Andere onafhankelijke organisaties, zoals hypotheekverstrekkers of servicebetalingsproviders, mogen alleen identificatie-documenten gebruiken als het bsn gemaskeerd is.
Hoewel deze regelgeving misbruik van persoonsgegevens en identiteitsfraude kan voorkomen, duurt het (online-)onboardingproces bij organisaties vaak lang. Dit komt omdat eindgebruikers de gebieden op het document, waar het bsn vermeld staat, handmatig of via een speciale app moeten maskeren. Als dit verkeerd gaat, wordt de opdracht geannuleerd waarna het proces zich herhaalt. Klanten willen dan nog weleens afhaken.
Dankzij de nieuwe maskeringsfunctie is dit verleden tijd. Met het platform kunnen klanten de identiteit van hun gebruikers veilig en snel verifiëren. Bovendien zijn er geen veranderingen in de aanmeldprocedure van eindgebruikers. Klanten nemen nog steeds een foto van hun identiteitsbewijs gedurende het onboardingproces. Onfido gaat na of deze id in Nederland is uitgegeven. Het systeem bedekt automatisch de gebieden op het document waar het bsn zichtbaar is, inclusief de zogeheten machine readable zone. Vervolgens verifieert de technologie dat het id-document authentiek en niet frauduleus is. Dit is binnen enkele minuten te doen.
Een niet nader genoemde Nederlandse betalingsaanbieder gaat als eerste met de automatische maskering werken. Onfido behoort tot de marktleiders op dit gebied. Het Britse bedrijf concurreert met de Duitse spelers IDnow en WebID, Veriff uit Estland en de Amerikaanse bedrijven Mitek Systems en Jumio.