Bedrijven wereldwijd worstelen met de terugkeer van werknemers naar kantoor. Onder meer Apple behoort tot de organisaties waar hybride werken tot verzet leidt. Gisteren diende een groep Apple-werknemers, die zich AppleTogether noemt, een petitie in waarin om een flexibele werkomgeving wordt gevraagd. Dit verzoek kwam nadat Apple onlangs verordonneerde dat het personeel vanaf september ten minste drie dagen per week op kantoor moet verschijnen.
Volledige remote
De Apple-werknemers staan niet alleen in hun verzet. Eind vorig jaar bleek uit een onderzoek van werkplekontwerper Unispace dat circa twee derde van de Europese werknemers zelfs een gedeeltelijke terugkeer naar kantoor niet ziet zitten; zij werken liever volledig remote.
Nederlandse en Belgische werknemers hebben relatief de minste moeite om terug te keren naar kantoor. ‘Slechts’ 56 procent van hen wil uitsluitend op afstand werken. In Ierland zijn werknemers het meest aarzelend, 83 procent is niet bereid om terug naar kantoor te gaan.
De geringe animo voor een terugkeer naar kantoor kent verschillende redenen. Werknemers vinden dat ze te veel tijd verliezen met het pendelen. Ook de verminderde concentratie op kantoor, slechte werk-privé-balans, en de lagere productiviteit worden als reden genoemd. Wat de kantooromgeving daar tegenover zet, is blijkbaar niet meer genoeg. Poly (communicatiesystemen) stelde hier onlangs een whitepaper over op.
Lokkertjes
Volgens Paul Clark, topman bij Poly, mist de terugkeer naar kantoor een overtuigend verhaal. ‘Lokkertjes als gratis koffie en lunch hebben hun beste tijd gehad. Hybride werkers hebben een goede reden nodig om terug op kantoor te komen. De werkcultuur moet op nummer één staan, dus organisaties moeten nadenken over de totale kantoorervaring: ruimtelijke indeling, aanwezige technologie en culturele kwesties zijn allemaal belangrijke zaken om aan te pakken en te verbeteren. Door dit te doen, kunnen ze werknemers weer naar kantoor krijgen zonder hen te hoeven dwingen.’
“Gratis koffie”? Yuck!
“Gratis lunch”? Nooit van gehoord. Doorgaans uitbesteed, doorgaans niet slecht, maar aan de prijs.
Storende aanwezigheid van middenmanagement wordt niet genoemd.
Hier botsen het oude en het nieuwe denken op elkaar: sturen op aanwezigheid versus sturen op toegevoegde waarde. De oplossing lijkt me dan ook vooral te liggen in het maken van heldere meetbare (SMART) prestatieafspraken. Daarnaast is het wel belangrijk om voldoende binding te onderhouden met de organisatie waar je voor werkt. Fysieke ontmoeting kan daarbij heel erg goed helpen, maar is niet per se de enige optie. We zullen met z’n allen de juiste mix moeten ontdekken, waarbij afspraken een individuele en gemeenschappelijk kant kennen en bedienen.
Als we eens die kantoortuinen afschaffen, heb je misschien kans dat mensen terug komen.