De Rotterdamse ambitie om wereldwijd de slimste haven te zijn, heeft een gevoelige deuk opgelopen. De 175 miljoen euro kostende Container Exchange Route (CER) dreigt door softwareproblemen schipbreuk te lijden. Deze snelweg voor autonoom vervoer van containers over de Eerste en Tweede Maasvlakte ligt er een jaar na geplande oplevering geheel verlaten bij. Geen enkel terminal-exploitant blijkt in staat met zelfrijdende voertuigen over deze geautomatiseerde container-snelweg te rijden.
Havenbedrijf Rotterdam (HbR) onderschatte de ict-kant sterk. Onvoldoende werd gerealiseerd dat containerterminals verschillende it-systemen kennen die niet in een handomdraai op elkaar zijn aan te sluiten. In het AD stelt Rudy Negenborn, hoogleraar multi-machine operations & logistics aan de TU Delft, dat het een hele kluif is om transportsystemen van meerdere terminals goed aan elkaar te koppelen. Dat vereist goed ontworpen software-protocollen; een complexe materie.
Om de investering niet in het water te laten vallen, wil HbR in plaats van zelfrijdende voertuigen nu voertuigen met chauffeurs over de zeventien kilometerlange container-route laten rijden.
Fiasco?
Voor HbR is het dreigende fiasco een lelijke streep door de rekening. Het havenbedrijf meet zich een voortrekkersrol op het gebied van digitalisering aan. Alle publicitaire registers worden opengetrokken om zijn innovatievermogen te etaleren. Onlangs ging de podcast-serie ‘Het geheim van de slimme haven’ van start. HbR kondigt optimaal gebruik van kunstmatige intelligentie, blockchain en internet of things aan. Ook wordt ingezet op ‘disruptieve technologieën’.
Over de container-route blijven de Rotterdammers positief. Dat het allemaal zo lang vergt, komt ‘doordat het erg complex is gebleken om met de aan te sluiten containerbedrijven en vervoerders tot gezamenlijke logistieke afspraken te komen’, reageert het havenbedrijf in het AD.