De vraag naar ict’ers is in een jaar tijd volledig ontploft. Detacheerders zagen de gemiddelde omzet per werkdag in het vakgebied ict in het tweede kwartaal van dit jaar met ruim dertig procent stijgen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De ict zat daarmee fors boven de gemiddelde toename in de detachering die twintig procent bedroeg. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar bleef het omzetcijfer op hetzelfde (hoge) niveau.
Dit blijkt uit nieuwste MarktMonitor van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN), de branchevereniging voor detacheringsorganisaties. Fred Boevé, bestuurslid VvDN, is tevreden met de omzetstijging die nu al vijf kwartalen duurt. De tarieven voor ict’ers gingen in een jaar met zo’n zeven procent omhoog. Dit is in lijn met de algemene trend in de detachering. Ook in andere vakgebieden zoals hr is de vraag groot.
Alle hens aan dek
De detacheerders zouden veel meer ict’ers kunnen plaatsen maar net als de rest van het bedrijfsleven worden ze geconfronteerd met schaarste. Het is in positieve zin alle hens aan dek voor de detacheerders om aan de vraag te kunnen voldoen. ‘Het loopt storm,’ aldus Boevé, tevens directeur it van I4talent. Vooral organisaties als de belastingdienst, UWV en NS zitten om ict’ers verlegen. Het kost hen veel moeite om jonge talenten aan te trekken. ‘Die willen graag als zzp’er werken of sluiten zich aan bij een consultancy-bedrijf. Ze kiezen voor flexibiliteit. Via detacheringsbedrijven kunnen ze kennismaken met verschillende facetten van de ict terwijl ze toch de veiligheid van een vast dienstverband hebben.’
Gedetacheerden gaan steeds meer financiële eisen stellen bij het tekenen van een contract. Personeel moet voor hogere bedragen worden ‘ingekocht’. Boevé: ‘Ook de wervingskosten gaan omhoog. Dat de tariefstijging voor ict’ers nog niet uitsteekt boven het gemiddelde in de detacheringsbranche komt omdat veelal met mantelcontracten wordt gewerkt die niet zomaar zijn open te breken.’ De belastingdienst bijvoorbeeld werkt met vaste tarieven. Als indexatie geldt, dan is die doorgaans niet voldoende om de hogere inhuurkosten te compenseren. Pas bij nieuwe projecten ontstaat ruimte voor (forse) verhogingen.
Inhuurkosten
Volgens Boevé hoeft de vertraging bij het doorberekenen van hogere inhuurkosten niet tot margeverlies te leiden. Het percentage leegloop dat vroeger weleens acht procent bedroeg, is nu gedaald tot drie à vier procent, een ongekend laag percentage. ‘Dat scheelt natuurlijk veel. We pakken daardoor marge terug. De efficiency is veel hoger. Ook de trend naar werken op afstand speelt de detacheerders in de kaart. Thuiswerkers melden zich niet zo snel ziek en brandstofkosten zijn beduidend lager.’
Boevé ziet ook het percentage vaste contracten dat in de corona-tijd was gedaald van 63 naar zestig weer stijgen. ‘We zitten nu al weer op 62 procent.’ De ict volgt daarbij de algemene trend. Krachten willen geen tijdelijk contract. Ze worden of zzp’er en laten zich uitlenen of gaan in vaste dienst. Het tekort aan ict’ers wordt nog verergerd doordat veel jongeren maximaal 32 uur willen werken, twintig procent minder dan bij een veertigurige werkweek. Per vijf ict’ers moet dus een ict’er extra worden aangenomen om het aantal werkuren constant te houden.
Gat vullen?
Het gat valt volgens Boevé niet te vullen door meer ict’ers uit het buitenland aan te trekken. De gemiddelde klant wil liever mensen die de Nederlandse taal machtig zijn. Sprint-teams die uit bijvoorbeeld acht man bestaan, willen niet naar het Engels overschakelen als zeven van hen Nederlandstalig zijn. Dit geldt sterk voor de overheid.
Ook de grootbanken werken voornamelijk met Nederlanders. Nearshoring waarbij Tsjechen en Roemenen worden ingezet, is slechts voor een beperkte groep klanten weggelegd. Veel oplossingen zijn er dus niet. Hoewel Boevé dat nog niet harde cijfers kan staven, ziet hij wel het aandeel vrouwen toenemen. Die trend is al zichtbaar bij Java- of Mendix-ontwikkelaars. Een beweging die Boevé van harte toejuicht.
Detacheerders zien vooral de vraag naar software- en dataengineers en datawetenschappers enorm stijgen. De digitale transformatie brengt veel werk met zich mee. Traditionele beheerders zijn relatief wat minder in trek. Ook ‘klassieke’ erp, waaronder SAP, Oracle en Navision, verliest terrein aan ‘best of all breed’-oplossingen. Maar die software van verschillende leveranciers moet wel aan elkaar worden geknoopt. Daar zijn weer ict’ers voor nodig.