Amazon neemt het bedrijf achter Roomba over en dat is niet niks. Roomba is bekend van de stofzuigrobots, maar feitelijk een slimme kaartenmaker. Hij registreert de indeling van je huis, ziet de kenmerken van de bewoners en kan deze informatie delen. Een goudmijn voor Amazon, die met Alexa, Ring en Eero al in veel woningen aanwezig is.
1,7 miljard dollar legt Amazon neer voor iRobot, de fabrikant van de Roomba. Ongetwijfeld wil het techbedrijf verdienen aan de verkoop van de succesvolle stofzuigrobots. Deze markt is booming, hoewel Amazons eigen stofzuigrobot Astro dat zelf niet echt weet waar te maken.
Voor Amazon zit de meeste waarde van iRobot in de gegevens die de Roomba’s verzamelen over de woning waarin ze stofzuigen. Vooral de nieuwste generatie Roomba’s zijn een kanjer in het in kaart brengen van woningen en het delen van deze gegevens voor betere stofzuigprestaties. De technologie die dit mogelijk maakt, heet Smart Maps. Roomba-eigenaren kunnen er trouwens voor kiezen om de kaartgegevens niet te delen.
Alexa
Het wordt voor Amazon pas echt interessant door de informatie die de Roomba Smart Maps-technologie verzamelt, te combineren met gegevens van andere domoticaproducten. Bijvoorbeeld met die van de virtuele assistent Amazon Alexa, die onder meer is verwerkt in de slimme luidspreker Amazon Echo en slimme deurbel Ring. Of met thuis-wifi-systeem Eero, sinds 2019 eigendom van Amazon.
Zeker in combinatie met andere domotica mag je de Smart Maps-gegevens van Roomba best een goudmijn voor marketingafdelingen noemen. Een groot huis zegt vaak iets over hoe rijk je bent. Moet de robot vaak om speelgoed heen laveren? Dan wonen er vast ook kinderen. Staan er veel meubels? De meubelwinkel ruikt kansen.
In de basis is Amazon een verkoopplatform waarop marketeers hun kunstje doen. En dus is het begrijpelijk dat de techgigant brood ziet in de Roomba’s. Maar het is de vraag of de overname uiteindelijk in het belang van de consument is.