Het onderzoek 'Digitale Transformatie' van Computable dat ik zojuist heb ingevuld, roept een vraag op. Want is digitale transformatie een activiteit met een begin en een eind of iets waar we veertig jaar geleden mee begonnen zijn en wat gewoon een continue proces zou moeten zijn?
Het vervangen van een papieren grootboek door een computer die snel kon optellen, was een digitale revolutie. Een reisbureau waar medewerkers live de beschikbaarheid van vlucht en hotel konden controleren, daar wilde je best 45 minuten voor in de wachtruimte zitten. Een piepend modem en een isdn-lijn waarmee we telebankierden, was zó vernieuwend dat veel thuisbankiers de stap pas na jaren aandurfden. Allemaal voorbeelden van digitale transformatie die de wereld op zijn kop zetten. Alleen heette dat toen ‘modernisering’ of zoiets.
Eerlijk zijn
Nu hebben we de term ‘digitale transformatie’ terwijl, als we eerlijk zijn, de echte revolutionaire ontwikkelingen al achter ons liggen. Met alle technologie die we vandaag tot onze beschikking hebben – snel internet, mobiele telefoons, glasvezel, geïntegreerde applicaties, tientallen apps die ons waarschuwen, vermaken en op de hoogte houden – zijn we al flink getransformeerd en dat zal nog jaren doorgaan als een continue, bijna onzichtbaar proces.
Als marketeer ben ik natuurlijk blij met de term ‘digitale transformatie’. Ik kan er van alles aan ophangen want iedereen die op management- of bestuursniveau iets te vertellen heeft, lijdt aan fomo (fear of missing out) als het over dit onderwerp gaat. Maar het is natuurlijk raar dat de it-evolutie waarmee de afgelopen jaren zo veel bereikt is nu ineens moet veranderen in een digitale transformatie om te zorgen dat we, euh ja, slimme dingen met ict gaan doen.
Niet stoppen
Laat één ding volstrekt duidelijk zijn: digitale transformatie had een begin, maar heeft absoluut geen eind. In de komende jaren zullen er zo veel nieuwe technologische ontwikkelingen plaatsvinden dat veel van de zaken die we vandaag ‘getransformeerd’ hebben, morgen opnieuw bekeken moeten worden omdat het slimmer, sneller of goedkoper kan, óf dat het beter door iemand anders gedaan kan worden. De ’transformatie’ zal echt niet stoppen. We hebben het niet over een ‘werknemerstransformatie’ gehad toen personeel vanuit huis ging werken omdat dat gezonder, goedkoper en productiever was. Het was een door externe factoren veroorzaakte aanpassing van het beleid.
Zullen we het vanaf vandaag weer gewoon ‘de it-strategie’ noemen en zorgen dat die aansluit op de bedrijfsstrategie? Dat is wel zo handig en voorkomt dat er verwachtingen worden gewekt die eigenlijk niet zijn waar te maken.
“Digitale transformatie is een voortdurend proces”. Hoe het heet is niet zo belangrijk. Zoals gezegd is digitalisering al tientallen jaren bezig. Maar wat in eerste instantie iets technologisch was (in kleine, vaak academische kring), wordt nu in allerlei vormen (mogelijk gemaakt door de technologie) toegepast in de haarvaten van de samenleving die daardoor (denk aan Kafka) transformeert. Dit heeft fundamentele gevolgen voor (bedrijfs-)processen, de manier van samenwerken, de relatie met de afnemer en de relaties van mensen onderling. Dit heeft weer tot gevolg dat de noodzakelijke vaardigheden van mensen (binnen en buiten organisaties en privé) zich aan deze nieuwe werkelijkheid moeten aanpassen. Aangezien werk steeds meer in een internationale omgeving plaatsvindt zullen naast digitale geletterdheid vooral culturele competentie en interculturele communicatie skills aan belang winnen. Zie mijn eBook over dit onderwerp bij Bookboon.
@redactie
Laatste zin van reactie e-book Bertje verwijderen omdat het reclame is en regels aangaande Computable Experts zijn helder dus graag handhaving.
Wat betreft de rest van de reactie, ja maar….
Eens met de conclusie dat een verdere digitalisering de maatschappij in alle haarvaten raakt maar ik heb wel mijn twijfels of we daarmee niet steeds meer mensen uit gaan sluiten. Ik zag een uitsluiting op basis van een QR-code, want niet alleen onze minister-president heeft een telefoon uit het jaar kruik doordat de kosten van voortschrijdende digitalisering voor velen te hoog worden. En anderen kunnen het gewoon niet meer volgen want hoeveel van ons moeten hun ouders hierin helpen?
Wat betreft dat werk in een internationale omgeving kan ik alleen maar lachen om al die koffers die achterbleven.