Het bestaan van meerdere keurmerken voor webshops werkt fraude in de hand. KPN Security heeft Nederlandse webwinkels onderzocht en kwam zelfs niet bestaande keurmerken tegen. Het bedrijf pleit voor het terugbrengen tot één merkteken.
Bijna vijf procent van de Nederlandse webshops vertoont verdachte kenmerken. De onderzoekers namen zo’n duizend webshops onder de loep. In de openbare html-code zochten zij naar de aanwezigheid van verdachte zake en troffen deze aan op 46 webshops. De onregelmatigheden variëren van ongeldige keurmerklogo’s en het ontbreken van https-verbindingen tot valse of ontbrekende KvK-nummers, e-mailadressen en telefoonnummers.
De onderzoekers keken naar het gebruik van vier populaire keurmerken: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, Qshops Keurmerk en Webwinkelkeur. Van de onderzochte webshops voeren er 27 een keurmerk zonder dat ze dit daadwerkelijk hebben verdiend. Acht websites tonen zelfs een niet-bestaand keurmerk.
‘Een keurmerk wekt vertrouwen bij consumenten, maar dat vertrouwen blijkt lang niet altijd terecht’, constateert Siep van der Waal, securityonderzoeker bij KPN Security. ‘De webshops zijn dan niet terug te vinden op de website van het keurmerk zelf. Ook is er vaak geen link onder het logo van het keurmerk geplaatst naar een pagina die de geldigheid bevestigt.’
Mogelijke oplossing
De onderzoekers zien heil in betere samenwerking tussen instanties om dergelijke praktijken te bestrijden. ‘De Kamer van Koophandel, de keurmerkorganisaties en SIDN zouden kunnen samenwerken om deze vorm van fraude actief te bestrijden en malafide websites offline te halen. Ook zou het terugbrengen van alle keurmerken naar één geldig en betrouwbaar keurmerk meer helderheid bieden voor consumenten’, aldus Van der Waal.
Het blog naar aanleiding van het onderzoek is gepubliceerd op The Digital Dutch.