Vanavond brengt Coldplay zijn eerste concert in België. Samen met SAP creëerde de band de Coldplay Music Of The Spheres World Tour app die het duurzaamheidsaspect moet benadrukken. Tegelijk moet Coldplay SAP helpen om zich nog meer te positioneren op duurzaamheid. De app is een showcase voor hun cloudtoepassingen.
Met meer dan vijf miljoen fans die reizen om hun shows te zien, valt de milieu-impact van de Coldplay-concerten niet te onderschatten. ‘De afgelopen jaren hebben we nagedacht over hoe we duurzaamheid centraal kunnen stellen tijdens onze tournee, en de app speelt een grote rol bij het tot leven brengen van die visie en inzet’, aldus de Coldplay in het gezamenlijk persbericht.
De app, ontwikkeld met SAP, geeft Coldplay meer transparantie in de milieu-impact van hun tour en moet helpen hun tour duurzamer te maken, terwijl het tegelijk moet zorgen voor een connectie met hun fans. Toen de band op zoek ging naar manieren om hun wereldtour duurzamer te maken, stelde de groep vast dat het reizen van het publiek een groot deel van de koolstofuitstoot van de tour uitmaakt.
Push-notificaties
Aangedreven door SAP Analytics Cloud kan het team van de band – per concert, land en continent – volgens het persbericht de milieu-impact ervan inschatten en checken hoe ze de uitstoot tijdens de tour zullen compenseren. De technologie zorgt ervoor dat details over de tour, locaties en ondersteunende acts in de app worden bijgehouden. Op basis hiervan belicht de app Coldplay’s duurzaamheidspartners, publiceert het bandvideo’s, stuurt het real-time push-notificaties naar fans voor shows en moedigt het fans aan om groenere reisopties te kiezen voor het bijwonen van optredens.
De app en samenwerking is een showcase voor SAP Cloud for Sustainable Enterprises, gebaseerd op het SAP Business Technology Platform, dat in dit geval wordt gebruikt om de CO2-voetafdruk van fans te berekenen in het reisgedeelte van de app.
Marketing showcase
Natuurlijk valt het marketingaspect niet te versmaden. Coldplay moet SAP helpen om zich nog meer te positioneren op duurzaamheid en natuurlijk ook de SAP Cloud for Sustainable Enterprises verder in de markt te zetten. Dan kan een samenwerking met een van de meest populaire bands op deze planeet mogelijk wel een handje helpen.