Het grootste probleem voor it-systeembeheerders op het werk is wanneer er onterecht problemen worden geconstateerd binnen systemen. Meer dan een derde (34 procent) van de respondenten geeft aan dat foutpositieven hun grootste probleem zijn. Een bijna vergelijkbaar percentage (33 procent) ergert zich aan veelvoudige en onnodige meldingen.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Paessler, leverancier van monitoring-software. Zo’n 1.900 systeembeheerders kregen de vraag wat hun grootste frustraties en uitdagingen zijn. Daaruit bleek dat de hun productiviteit sterk lijdt onder foutpositieven en onnodige meldingen. Deze meldingen kunnen teams enorm afleiden. Bovendien moeten ze dan hun tijd verdoen met problemen die er niet zijn. De echte bedrijfskritische kwesties blijven dan liggen. Wilco Ravestein, directeur Benelux van Paessler: ‘It-teams zijn vaak gefrustreerd door het feit dat ze zichzelf vaak in bochten moeten wringen voor zaken die fout lijken te gaan, maar dat in feite niet zijn.’
Ook aan managementrapportages hebben veel systeembeheerder een broertje dood. Bijna een kwart (23 procent) zegt dat ze worden opgezadeld met het verzamelen van informatie voor vaak overbodige rapporten, wat hen weer afleidt van hun dagelijkse taken.
Deze frustraties worden verergerd door problemen die volgens de respondenten in de komende twee tot drie jaar zullen opduiken. De helft (50 procent) ziet in de overstap naar de cloud de grootste uitdaging. Twee op de vijf (41 procent) vrezen extra druk om een veerkrachtige it-infrastructuur te onderhouden. Voor zowel thuiswerkers als mensen die op kantoor zitten, moeten namelijk netwerkoperaties worden uitgevoerd.
Tja ‘overhead’ is altijd al een bron van ergernis geweest. Hedendaagse managers en hun excel sheet OCD zijn een typisch voorbeeld waar we allemaal eerder last dan lust van hebben.
en Paesslers PRTG is de perfecte tool voor het melden van problemen die er niet zijn en het verzamelen van informatie voor vaak overbodige rapporten.
Jammer dat het artikel alleen maar een andere publicatie samenvat. Ik had een eigen bijdrage van de journalist erg op prijs gesteld…
Oke, het heeft veel weg van een advertorial maar een managementrapportage over de Mean Time Between Failure (MTBF) gaat om een bedrijfskundige aansturing. En een veerkrachtige IT-infrastructuur wordt veelal bepaalt door de statistiek aangaande de ‘breekpunten’ van componenten in de infrastructuur waarbij een afgewogen redundantie voor de fouttolerantie zorgt. Het is dan wel handig dat je gewaarschuwd wordt over defecte componenten en dat je deze vervangt. Wat betreft het filteren van de ruis blijft een fool with a tool a fool en dit geldt zeker als iedereen naar zijn deel van de keten kijkt want dan gaat het grotere geheel snel verloren. Over het verzamelen van informatie moet je niet met de kalkoen over het kerstdiner discussiëren, je kunt meer doen met gegevens uit de infrastructuur.
Ongeacht de tool om gegevens te verzamelen zit er namelijk meerwaarde in de algoritmen die gegevens met elkaar combineren. De marketing van AI als het gaat om slim de ruis filteren want veel problemen zijn voorspelbaar op basis van statistiek. Wat betreft MTBF zeg ik niet dat je de klok erop gelijk kunt zetten maar aangaande preventief onderhoud mis ik in veel tools de koppeling naar het configuratie management. Het is vaak toch weer een puntoplossing, één van de vele speeltjes die IT heeft en waar de business geen waarde in ziet. Aangaande onzinnige managementrapportages is het dus opmerkelijk hoe slecht systeembeheerders hun succes inzichtelijk maken.