Wonen er te weinig mensen in Nederland of zijn er te veel bedrijven? Dit vroeg ik mij af omdat er zo’n grote krapte op de arbeidsmarkt is. Of weten we de mensen niet te vinden? Is dat het probleem?
Je ziet steeds vaker van die grote billboards langs de kant van de weg waar bedrijven personeel vragen. Wat mij opvalt is dat ze allemaal op zoek zijn naar ‘professionals’. Niemand neemt genoegen met gewoon een werknemer. Nu heb ik in de ict geleerd dat iemand nogal snel een professional wordt genoemd. Als je twee jaar hebt stage gelopen word je al een senior genoemd. Tenminste bij de klant. Op je loonstrook staat de komende tien jaar nog steeds junior.
Als je de foto’s op de billboard ziet dan zijn de meeste bedrijven ook vooral op zoek naar jonge mooie mensen. Niemand is op zoek naar een kalende vijftiger met een bril. Hetzelfde geldt als je de advertentieteksten leest. Ook daar is iedereen op zoek naar mooie perfecte mensen. Waarom? Omdat het bedrijf dat personeel vraagt zelf ook een mooi en perfect bedrijf is. Oftewel perfect bedrijf zoekt perfecte medewerker.
Kostenpost
Waarom zie ik nooit eerlijke advertenties? Waarom lees je nooit: ‘Wij zijn een middelmatig bedrijf met een matige klanttevredenheid en wij zijn op zoek naar dito werknemers. Heb jij een mavo-diploma en douche jij jezelf minimaal één keer per week? Dan ben je onze man of vrouw’.
Of waarom staat er nooit: ‘Wij zijn een beursgenoteerd bedrijf dus verwacht niet te veel warmte van de directieleden. Deze zijn zo hartelijk als een Excel-sheet. Dus wil jij jezelf de komende jaren helemaal kapot werken voor een paar investeerders? Solliciteer dan op deze kostenpost’.
Te oud
Ondertussen zitten veel mensen thuis omdat ze opgegeven zijn door de arbeidsmarkt. Te oud, te laag opgeleid maar meestal te laag ingeschat. Misschien moeten we niet zo hard op zoek gaan naar toppers die bij ons willen werken. Als je inderdaad zo’n een leuk en goed bedrijf bent zoals jezelf zegt dan melden deze mensen zichzelf wel bij jou.
En als ze dat niet doen? Dan ben je misschien niet zo’n leuk bedrijf. En misschien moet je dan je advertentietekst een beetje aanpassen en genoegen nemen met een iets minder mooiere medewerker met een iets minder mooi cv of leeftijd. Ik durf te wedden dat hij of zij het werk prima aan kan bij je middelmatig bedrijf.
(Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #04/22.)
Herkenbaar en een van de vele races-to-the-bottom die er tegenwoordig zijn…
Gezocht: middelmatig begaafde stand-upcomedian om ons Computable-team te komen versterken. Ben je niet te lam om eens per week een slap stukje af te leveren en kijk je graag de rest van de week verveeld uit het raam, reageer dan snel.
Met name de vervelende reactie van Dino maakt duidelijk dat we binnen dit forum af moeten van anonieme reacties onder een pseudoniem.
Ik lees de voortreffelijke, rake columns van Spoelstra iedere week weer met veel plezier.
Altijd leuk om een onderbuik verhaal te lezen maar een onderbouwing met de statistiek van CBS laat zien dat de middelmaat zit in het vooruitschuiven van keuzen want zoektocht naar arbeid als ‘race-to-the-bottom’ kent zoiets als een strategie waarin de personeelsplanning zich aanpast aan de markt. Iemand die in een profiel zet interesse te hebben in Knowledge-Driven Architecture, kennistechnologie, bedrijfstechnologie en kunstmatige intelligentie zou ook anders kunnen reageren op de vacature van Dino.
‘Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch.’
Te oud, te laag opgeleid maar meestal te laag ingeschat gaat om een schaal van vergelijking waarin de identiteit van jong en mooi niet om de inhoud gaat maar om de oppervlaktespanning welke leuk is voor de onderbuik. Ik ben ik benieuwd hoe Jack tegen de filosofie van Johan Cruijff aan kijkt want de column is leuk maar de reacties zijn leuker als het om de overtreffende trap van aandacht gaat.
Ik ben het helemaal met je eens, Jack, de Spoelstra Spreekt columns zijn vaak raak.