Ben jij geboren in de jaren zeventig of begin jaren tachtig? Dan ken je vast de Commodore 64 (C64) nog wel. Een compacte, betaalbare computer waar je mee kon gamen, programmeren en zelfs muziek maken. Over populariteit had de C64 dan ook niet te klagen. De C64 is nog altijd de best verkopende computer ooit.
We reizen een stukje in de tijd en komen uit bij de BlackBerry. In 2010 nog het meest dominante smartphoneplatform met een marktaandeel van maar liefst 43 procent. Niet zo gek, want een BlackBerry had alles wat je nodig had. Vooral de pingfunctie, een soort voorloper van WhatsApp, maakte de BlackBerry erg geliefd bij zowel zakelijke als privégebruikers.
OK, je rent nu direct naar de winkel om een BlackBerry en C64 aan te schaffen. Helaas, zowel de BlackBerry en C64 worden niet meer in de reguliere winkels verkocht. Het is de fabrikanten van de ooit zo populaire producten helaas niet gelukt om te blijven voldoen aan de vraag en eisen van deze tijd.
Wat maakt een organisatie succesvol?
Organisaties kun je vergelijken met organismen zo stelt schrijver Gareth Morgan in zijn boek ‘Images of Organization’. Beweeg je als organisatie niet voldoende mee met de omgeving, dan is het lastig overleven. Zo is het lastig pingen met een BlackBerry als de rest van de wereld WhatsApp gebruikt.
Micro-Enterprises
Over dat meebewegen gesproken… Hoe doen we dat precies bij Fujitsu? Binnen Fujitsu komen de schaalvoordelen van een enterprise en de beweeglijkheid van een start-up tezamen in Micro-Enterprises. Dit stelt Fujitsu in staat om snel in te spelen op nieuwe klantbehoeftes en ontwikkelingen. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten. Door onze eigen beweeglijkheid kunnen we klanten ook beter ondersteunen bij het aanpassen aan de omgeving. Organisaties die hierin succesvol zijn, noemen wij binnen Fujitsu ‘adaptive organizations’.
De Adaptive Organization
Een adaptive organization laat zich goed vergelijken met een Formule 1-auto. Om de race te winnen moet er aan veel voorwaarden worden voldaan. Zo moet de coureur veilig zijn bij een crash en moeten alle onderdelen blijven functioneren gedurende de dynamiek van een race. Door deze onderdelen te blijven versterken werken we aan de weerbaarheid, ook wel resiliency genoemd, van de auto. De auto kan daardoor, platgezegd, tegen een stootje.
Een goed functionerende auto is echter nog maar het begin. Als het weer verandert, moeten de banden snel kunnen worden verwisseld. Dit doet een beroep op het reactievermogen – c.q. responsiveness – van zowel het team als de techniek. Uiteraard hangt hier een prijskaartje aan. Slimme Formule 1-teams zijn in staat om mens en techniek aan te passen aan veranderende omstandigheden met oog voor kostenbeheersing of zelfs kostenbesparing. In de nieuwe FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) motorreglementen voor 2026 wordt in dat kader zelfs responsiveness geëist. Vanaf dan moeten motoren tegen zo laag mogelijke kosten meer elektrisch vermogen leveren. Welke interne of externe ambities doen een beroep op de responsiveness van jouw organisatie?
Blijf de concurrentie voor
Zo… De raceauto zit robuust in elkaar en het is zelfs gelukt om een duurzame motor te fixen. Tijd voor een break zou je zeggen. Helaas, de concurrentie werkt alweer aan nieuwe technieken die hun auto beter, sneller en zuiniger maken. Ook verwacht het publiek snellere acceleraties en pittiger bochtenwerk. De concurrentie een stapje voorblijven, aantrekkelijk blijven voor publiek en races blijven winnen is nodig om als Formule 1-team relevant te blijven. Wie niet snel genoeg innoveert wordt letterlijk door de concurrent ingehaald. Agile werken dus, met focus op prototyping, automatiseren, testen en nog eens testen. Real-time data uit de omgeving wordt hierbij gebruikt als input voor het volgende design. Beeldanalyse, slimme sensoren en geavanceerde cockpits ondersteunen hierbij. Data als extra brandstof voor winnaars.
Wie de organisatie toekomstbestendig maakt wil zich niet verstappen, maar in volle acceleratie de juiste hindernissen overwinnen. In plaats van verstappen, werken áls Verstappen. Van hinkelen naar kampioen. Onze Cloud Ambitions Workshop kan je hierbij helpen.
De Cloud Ambitions Workshop
Vanuit de Micro-Enterprise ‘Cloud en Digital’ ondersteunen wij organisaties bij de digitale transitie naar een adaptive organization. Startpunt hierbij is de Cloud Ambitions Workshop. Met de organisatie ambitie als vertrekpunt analyseren we in een dagdeel welke knelpunten het bereiken van deze ambitie belemmeren. Vaak hebben deze knelpunten een verstarrende werking op de organisatie. Inspelen op wat er in de omgeving gebeurt wordt daardoor steeds lastiger. De Cloud Ambitions Workshop geeft de organisatie een sturingsinstrument met samenhangende acties. Elke actie draagt zichtbaar bij aan de realisatie van de organisatie ambitie. Dit alles volgens de uitgangspunten van de adaptive organization.
Klaar voor het museum
Maar wat gebeurde er uiteindelijk met het bedrijf Commodore? Interne strubbelingen, de opkomende PC-markt en nieuwe videoconsoles zorgden ervoor dat Commodore zijn marktpositie niet kon vast houden. Commodore-computers vind je nu alleen nog op tweedehandsmarkten, in het museum of als retro item. De Commodore 64 uitgestald voor het nageslacht naast de Van Goghs, de Rembrandts en de BlackBerries. Ach, wellicht eindigt al het goede ooit in het museum. Maar dan toch maar liever die goede concurrent.
Links
Cloud Ambitions Workshop: Cloud Ambitions Workshop registration (fujitsu.com)
Home Computer Museum: https://www.homecomputermuseum.nl
Gareth Morgan: Images of Organization – Wikipedia
Adaptive Organization : Become an adaptive organization with Fujitsu : Fujitsu Global
Jouw retro C64 : The ALL NEW COMMODORE® 64x Back and Better Than Ever! by My Retro Computer Ltd — Kickstarter
Overigens is de C64 populairder dan ooit. Er is een bruisende en bloeiende retro-markt, de machines worden voor hoge prijzen verkocht, en er zijn zelfs nieuwe modellen uitgebracht, weliswaar met emulator ingebouwd, maar wel met werkend toetsenbord en USB, zodat je games vanaf de PC erop kunt spelen. Zelf heb ik er een stuk of 7 en ben er zeer trots op.
Wat betreft retro ben ik enthousiast over emulators zoals Dolpin waardoor je Mario op je PC kan spelen met Wii controller. Ik vind het game concept van sommige spelletjes nog altijd fantastisch en gezien een terugkeer van games op Nintendo switch ben ik blijkbaar niet de enige. Verder zal ik maar niks zeggen over een PSP die ‘aangepast’ is aan moderne tijd want bij Schiphol leidde dit tot vragen, het museum op reis kent nog meer retro van hergebruik want 120 gram e-reader bevat zo’n 50 kilo aan boeken.
Don’t ask waar je 60.000 aan e-books vandaan haalt want ook retro is NZB, het Fuck The Dutch hierin was fantastisch als we kijken naar het concept. Wat betreft de nieuwste films voordat ze in de bioscoop draaiden en de retro op Netflix was vroeger alles beter. Ben dus wel benieuwd wie de externe partij is want is het mooiste van retro niet dat als je al een keer betaald hebt voor de rechten de kopie op een ander platform gratis is?
Eén ding heeft “een oudlid” afgelopen maanden absoluut voor elkaar gekregen wat mij betreft: wanneer ik Fujitsu zie staan in een artikel krijg ik al meteen een rare bijsmaak in mijn mond, en ben ik zwaar geneigd het artikel niet eens meer verder te lezen
Best een prestatie op zich, maar of je er trots op moet zijn …