Tegen 2030 zal, volgens Bloomberg, ongeveer 70 procent van de opladingen voor elektrische voortuigen gebeuren in commerciële-, industriële- en meergezinsgebouwen. Schneider Electric, specialist inzake energiemanagement en automatisering, kondigt in functie hiervan de lancering aan van een nieuwe laadoplossing voor elektrische voortuigen. Gebouwen en de cloud spelen hierbij een cruciale rol.
Gebouwen zullen een doorslaggevende rol spelen in de elektrificatie van het vervoer in de wereld, klinkt het bij Schneider Electric. ‘Naarmate elektrische voertuigen de automarkt veroveren, zullen gebouwen een groter deel van de lasten op zich nemen’, oppert Mike Doucleff, hoofd vande e-mobility business bij Schneider Electric. ‘Mensen zullen niet meer stoppen om op te laden; ze zullen opladen waar ze stoppen. We zullen thuis opladen, maar ook op bestemmingen zoals kantoren, winkels, restaurants, parkeergarages, scholen, ziekenhuizen of bioscopen.’
Cloud
Het is in deze context dat Schneider Electric zijn zogenaamde EcoStruxure voor eMobility in gebouwen lanceert. Het is een uitbreiding van het gamma met nieuwe aangesloten laders van de derde generatie. Al gaat het, zo benadrukken ze bij het bedrijf, om meer dan alleen maar laders voor elektrische voertuigen, het is een end-to-end verbonden oplossing. Het gaat dus niet alleen om een laadpaal, maar ook om een on-site belastingsmanagementsysteem dat op een dynamische manier de real-time beschikbare stroom in het gebouw verdeelt om voertuigen op te laden. Hierbij wordt hernieuwbare energie geïntegreerd en worden piekuren vermeden. Via een abonnement zouden klanten ook toegang krijgen tot geavanceerde analysediensten.
En tot slot bevat de EcoStruxure voor eMobility-oplossing cloudgebaseerde operationele software waarmee partners op afstand toezicht kunnen houden en de laadinfrastructuur in bedrijf kunnen stellen, opvolgen en controleren. Dit onderdeel zal later in het jaar worden gelanceerd
Je auto opladen terwijl je aan het werk bent zorgt ervoor dat je ook weer naar huis kunt en vice versa geldt hetzelfde waardoor ik conclusie niet schokkend vind. Hetzelfde geldt over hernieuwbare eletriciteit hoewel ik hier een groot optimisme bespeur als ik kijk naar het rendement van zonnepanelen in de winter en de actieradius. Maar bovenal ben ik benieuwd naar belastingsmanagementsysteem dat op een dynamische manier de real-time beschikbare stroom in het gebouw verdeelt om voertuigen op te laden. Baas boven baas zie ik nu al conflicten over de laadpaal maar nog mooier wordt het als we geavanceerde analysediensten gaan gebruiken met een quotering in het gebruik.