De helft van de organisaties maakt nog steeds gebruik van handmatige tests om applicaties te valideren. De huidige testtechnieken kunnen niet (goed) voldoen aan de technische kwaliteitseisen voor hun digitale producten en diensten. Dit blijkt uit het recente 2022 State of UI/UX Testing Report van Applitools.
De enquête van Applitools bevat feedback van testers, ontwikkelaars, QA-managers en UI/UX-ontwerpers van bijna duizend bedrijven. Hieruit blijkt onder meer dat, hoewel de vraag naar technieken zoals front end-testen snel groeit, slechts 30 procent van de ondervraagde organisaties actief test op het gebruiksgemak en de visuele correctheid van een applicatie bij elke nieuwe implementatie die in productie gaat.
Volgens het rapport is de grootste ui/ux-uitdaging waarmee organisaties momenteel worden geconfronteerd, dat de gebruikersinterface voortdurend verandert tussen applicaties en typen apparaten. Technische teams ervaren daarbij problemen rond het testonderhoud en de stabiliteit.
38 procent van de bedrijven voert elke dag wijzigingen in de productie door. Hierdoor is de hoeveelheid testdekking die nodig is, in een korte tijd aanzienlijk toegenomen. Ondanks deze versnelling in de implementatie, heeft de meerderheid van de organisaties nog steeds slechts minder dan de helft van hun testen geautomatiseerd.
Bovendien toonde het rapport aan dat meer dan 40 procent van de testsuites meer dan een uur nodig heeft om te draaien, wat op zijn beurt leidt tot knelpunten bij het leveren van software. Verder blijkt dat bijna 50 procent van de front-end ontwikkelteams momenteel helemaal geen tools voor het testen van bruikbaarheid gebruikt.
Ten slotte verklaarde iets minder dan 80 procent van de respondenten dat hun team de taak heeft om twee of meer webapplicaties te testen, terwijl 50 procent van de ondervraagden zei dat hun teams verantwoordelijk zijn voor het testen van vijf of meer applicaties met ten minste vijf gelokaliseerde talen.
De vele ui wijzigingen zijn ineens een probleem, omdat de testautomatiseerders er last van hebben.
Misschien heeft de eindgebruiker er zo ook wat aan, want om u nog beter van dienst te zijn ging de hele knoppenzooi middels het continuous anders principe weer op de schop. Een speciaal team geeft pas groen licht als ze een kwartier naar dezelfde functionaliteit heb lopen zoeken.
die 38% die elke dag productiewijzigingen doorvoert heeft natuurlijk wel die testen geautomatiseerd.
het “testen van bruikbaarheid”, wtf zou dat zijn ? we hebben de knop niet meteen gevonden dus das goed, maar is nog niet echt bruikbaar..