Salesforce, aanbieder van software voor klantrelatiebeheer, heeft een samenwerking gesloten met medisch servicecentrum Naast. Die zet de Salesforce Health Cloud in om zorg op afstand te ondersteunen voor de aangesloten thuiszorginstallaties en zorginstellingen.
Crm (customer relationship management)-expert Salesforce wil zich duidelijker profileren op de Nederlandse zorgmarkt. In dit kader was het Amerikaanse softwarebedrijf dit jaar voor het eest met een stand aanwezig op de vakbeurs Zorg & ICT in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar waren ook enkele klanten aanwezig, zoals Growtivity en Youngblood die een zorgapplicatie op het Salesforce-platform hebben ondergebracht.
Ook maakte Salesforce een samenwerking bekend met Naast, een medisch servicecentrum dat diensten verleent aan een zestigtal thuiszorgorganisatie en inmiddels ook enkele zorginstellingen. Daarbij wordt de Salesforce Health Cloud ingezet voor het ondersteunen van zorg op afstand.
De gedachte daarachter is dat zorg verlenen op afstand een hoge vlucht gaat nemen bij een toenemende vergrijzing, grotere druk op de capaciteit van zorginstellingen en een schaarste in gespecialiseerde zorgverleners. Voor chronisch zieke patiënten en ouderen lijkt een behandeling in de thuisomgeving comfortabeler en waarschijnlijk ook veiliger vanwege het grotere besmettingsgevaar in een ziekenhuis of kliniek.
Protocollen
Het Naast-servicecentrum ondersteunt de werkzaamheden van de thuiszorg met diverse vormen van zorgtechnologie, waardoor het permanent monitoren van de fysieke status van patiënten op de Naast-centrale, bemand door verpleegkundigen. De signalen van de diverse meetapparaten zoals slimme pleisters en bloedwaardemeters vinden hun weg naar de Naast-centrale via de Salesforce Health Cloud.
Daar vindt tevens de verwerking plaats van het berichtenverkeer in de vorm van telefoontjes, chats en e-mail. Indien interventie noodzakelijk is, gaat er automatisch een bericht naar een dienstdoende verpleegkundige of arts/specialist.
De slimme thuismeetapparatuur is via open standaarden gekoppeld aan het Salesforce-platform en de telefooncentrale van Naast. De gegevens van de patiënt zelf blijven buiten het Salesforce-domein. Wanneer een patiënt toestemming heeft gegeven diens informatie te delen met Naast, zal conform de gangbare protocollen, de data rechtstreeks van een elektronisch patiëntendossier (epd) of elektronisch clientendossier (ecd) naar een bevoegde behandelaar gaan.