Overnamemachine Main Capital heeft nieuwe acquisities mogelijk gemaakt voor drie bedrijven uit zijn portfolio. Xxlnc neemt Lost Lemon over; BCS lijft Apployed in en Oribi versterkt zich met JanusID.
Xxllnc
Het meest in het oog springt de overname van het Haarlemse Lost Lemon door Xxllnc, een vooraanstaande Nederlandse leverancier van lokale-overheidssoftware. Sinds Main twee jaar geleden in Xxllnc uit Hengelo stapte, zijn al tien overnames gedaan. Xxlnc bouwt aan een heel ecosysteem van software die (semi)overheidsinstellingen in hun werk moet ondersteunen.
Het in 2006 opgerichte Lost Lemon bedenkt ict-oplossingen voor de aanpak van sociale problemen. Denk aan schuldhulpverlening. Het regiesysteem MensCentraal helpt informatie afkomstig van verschillende (keten)partners zo slim mogelijk te gebruiken. Diana Koppenol, algemeen directeur van Lost Lemon, verwacht onder de vleugels van Xxllnc met producten zoals de MensCentraal-suite sneller te kunnen groeien. Ook de adviesactiviteiten van het Haarlemse bedrijf dat ongeveer honderd medewerkers telt, kunnen hiervan profiteren. Michel Veenhuis, algemeen directeur Xxllnc, roemt vooral Lost Lemon’s kennis van het sociale domein. Verder verwacht hij snel de software van beide bedrijven te kunnen integreren.
BCS
Met steun van Main is ook BCS uit Den Bosch op overnamepad gegaan. Deze maker van software voor salarisadministratie en human resources management (hrm) lijft Apployed uit Berkel Rodenrijs in. Met Apployed’s software kunnen kleinere en middelgrote bedrijven al hun personeelsdossiers op één plek beheren. De software omvat functionaliteit voor personeelszaken, tijdbeheer en salarisadministratie.
Oribi
De derde overname die Main meefinanciert, is die van ID-verificatie-specialist JanusID door Oribi. Voor dit bedrijf uit Oisterwijk, actief in identity & access management (iam), is het de tweede acquisitie van een add-on. JanusID ontwikkelt software waarmee de identiteiten van klanten en werknemers volledig op afstand zijn vast te stellen. Begin mei nam Oribi al het in autorisatiebeheer gespecialiseerde SmartAIM over. Ivo van Deudekom, senior investment manager bij Main, ziet de markt voor identiteitsverificatie met jaarlijks 30 tot 40 procent groeien. Bedrijven willen weten met wie ze zaken doen en wie ze aannemen.