Ondanks een voortslepende rechtszaak wist Xential sinds 2009 een bloeiende praktijk voor documentcreatie op te bouwen. Nu het geschil eindelijk achter de rug is, kan het softwarebedrijf uit Holten zich volledig concentreren op zijn ambitieuze groeiplannen voor de volgende tien jaar. Directeur Ruud Vos licht toe.
Sinds 2009 ontwikkelt Xential software voor documentcreatie. Bedrijven beheren er hun content, huisstijl en documentsjablonen mee. ‘Met onze software vervullen wij een basisbehoefte voor onze klanten: goed communiceren met hun doelgroepen’, licht Vos toe. ‘Wij zijn interessant voor organisaties die een complexe informatiehuishouding hebben; grote document- en datastromen. Daarbij brengen we standaardisatie aan in processen. Zo verhogen we de efficiency en verlagen we de foutmarge. Tegelijkertijd kunnen onze klanten hun doelgroepen correcte, gepersonaliseerde informatie bieden, op het juiste moment.’
Veranderende markt
Er verandert veel in de manier waarop organisaties met de buitenwacht communiceren. De pandemie bracht de veranderingen ook hier in een stroomversnelling. Vos: ‘Ik zeg vaak ‘output wordt vloeibaar.’ Daarmee bedoel ik dat het allang niet meer zo is dat informatie alleen gebundeld wordt in een document. Er zijn tegenwoordig veel andere manieren om informatie te bundelen: e-mail, appjes, video, in softwareapplicaties, enzovoorts. Het gaat erom dat je al die informatie accuraat kan beheren en dat het qua output lukt de juiste informatie op het juiste moment te delen, via het juiste kanaal.’
De software van het Twentse bedrijf is hiervoor bij uitstek geschikt. En, vult de directeur aan, ‘wij helpen onze klanten hun informatie digitaal toegankelijk te maken. Veel blinde mensen maken bijvoorbeeld gebruik van voorleessoftware. Wil dat goed werken, dan moet de informatie juist gestructureerd worden. Onze software helpt daarbij.’ Vos voorziet dat de software in de toekomst ook is in te zetten voor het beoordelen van leesniveaus, om voor iedereen begrijpelijke teksten te maken.
Strategie voor de toekomst
Het Twentse bedrijf heeft een stevige positie in de overheidsmarkt opgebouwd en voet aan de grond in Duitsland gekregen. De ambitie is er om internationaal verder te groeien om, zoals Vos het omschrijft, in 2030 ‘wereldwijd trendsetter te zijn in contentcreatie’. En dan te bedenken dat het bedrijf in 2009 letterlijk met schetsen van de software de eerste organisaties benaderde. Volgens de directeur zijn er niet veel bedrijven waar zoveel samengebalde kennis zit op het vlak van documentmanagement en contentcreatie.
Om door te groeien, zoekt het bedrijf naar extra personeel en zet het bedrijf flink in op opleidingen: voor elke medewerker is er een ontwikkeltraject. Ook investeert Xential in het partnerkanaal. ‘Onze applicatie komt het best tot z’n recht in combinatie met andere pakketten’, zegt Vos. ‘We realiseerden ons dan ook al vrij snel dat het ontwikkelen van een partnerprogramma een steunpilaar in onze groei zou worden. Intussen zijn de plannen hiervoor gereed en zijn we in gesprek met bestaande en nieuwe partners.’
Juridische strijd
Niet alles ging het afgelopen decennium van een leien dakje. Vanaf de start van het bedrijf speelde er een juridische strijd met concurrent SmartDocuments (waar de oprichters van Xential hadden gewerkt). Die beschuldigde Xential van ‘onrechtmatige concurrentie’. De directeur meldt dat de Hoge Raad onlangs besliste dat Xential niets verkeerds had gedaan. ‘Dat betekent dat deze kwestie definitief ten einde is. Dat we ondanks die langdurige rechtszaak toch staan waar we nu staan, maakt me trots.’