Voor Gazelle waren de third-party cookies een belangrijk onderdeel van hun advertentiestrategie, maar ‘the death of the third-party cookie’ heeft de fietsenmaker wakker geschud. Middels de merkcampagnes probeert Gazelle iedere geïnteresseerde consument te bereiken en tevens te overtuigen. Door de veranderingen in het digitale adverteer-ecosysteem wat betreft third-party cookies, adviseerde online advertising agency Opt Out Advertising om over te gaan op cookie-onafhankelijk en privacy-vriendelijk adverteren. In samenwerking met Opt Out Advertising heeft Dept dit weten te realiseren voor Gazelle.
Samen met Opt Out Advertising heeft Dept het verschil in gedrag tussen de consent (mensen die cookies accepteren) en no-consent (mensen die cookies weigeren) doelgroep onderzocht. Het doel: onderzoeken hoe ontvankelijk de twee doelgroepen zijn voor advertenties en erachter komen welke kansen hier liggen voor Gazelle. Hiermee heeft Dept Gazelle voorbereid op de toekomst door als een van de eerste adverteerders de techniek van Opt Out Advertising te gebruiken en stappen te zetten in een strategie zonder het gebruik van third-party cookies.
De techniek van Opt Out Advertising is toegepast op de Regionale Publieke Omroepen (RPO). Zij waren een goede match voor de merkcampagne van Gazelle, doordat ze een groot bereik over heel Nederland hebben. De hypothese is dat campagnes die uitgeserveerd worden op de ‘no-consent doelgroep’, vergelijkbare resultaten op kunnen leveren als de doelgroep met cookies. Als deze hypothese juist blijkt te zijn, betekent dit additioneel bereik voor Gazelle wanneer zij ook de no-consent doelgroep meenemen in campagnetargeting.