Contacten, locaties, infotainment en rij-instellingen: je auto kent ze allemaal. De meeste auto's zijn al verbonden met internet en ondersteunen voornamelijk telematicafuncties, zoals satellietnavigatie, vergrendeling op afstand en automatisch starten. Het kan ons zelfs helpen om ons voertuig op een parkeerplaats te vinden. Hoe handig is dat?
Tegelijkertijd veranderen smartphones en slimme apparaten verwachtingen over wat ‘personalisatie’ kan – en zou moeten – betekenen. En zoiets verwachten we ook in onze (toekomstige) rijervaring. Het succes hiervan hangt met name af van de hoeveelheid data die onze auto verzamelt, hoe de auto deze kan verwerken en, vooral, wát mensen bereid zijn te delen.
Daarom is het belangrijk inzicht te hebben in de gegevens die worden verzameld door softwaregedefinieerde voertuigen en hoe deze worden gebruikt om de rijervaring van de toekomst vorm te geven.
Verbonden auto’s
Softwaregedefinieerde voertuigen lijken steeds meer op datacenters in hun vermogen om data van de auto, reis, bestuurder en passagiers te verzamelen, te verwerken en te analyseren. Technische informatie – zoals brandstofverbruik, snelheid, rijgedrag, locatie en routes – creëren inzichten die autofabrikanten kunnen gebruiken om hun diensten te verbeteren, evenals de algemene ontwerpelementen van de verbonden auto’s die ze produceren.
In combinatie met persoonlijke informatie (biometrische data, bijvoorbeeld leeftijd of lengte) en omgevingsgegevens (zoals het weer, wegomstandigheden) kunnen softwaregedefinieerde voertuigen ook machine learning-mogelijkheden toepassen. Zo kunnen de beschikbare gegevens worden gebruikt om rijgewoonten en voorkeuren te modelleren, en er vervolgens op te anticiperen, om een comfortabelere, intuïtievere en bovenal gepersonaliseerde rit te bieden.
Het bewustzijn van consumenten én producten rond databeveiliging neemt in eenzelfde lijn toe. Daarom werken autofabrikanten voortdurend aan het verbeteren van de manier waarop ze bestuurders informeren over de persoonlijke gegevens die via hun voertuigen worden verzameld. Zodoende wordt gevoelige data bijvoorbeeld niet extern opgeslagen, maar juist in het computerplatform (dat zich fysiek in de auto bevindt) om bepaalde gegevens te beschermen.
Wanneer gegevens worden overgedragen van de auto naar de cloud voor verwerking – en weer terug – worden ze kwetsbaar voor cyberaanvallen. Dankzij het inwendige computerplatform kunnen gevoelige data on-premise worden opgeslagen. Ze zijn enkel toegankelijk binnen de grenzen van de auto om allerlei functies en services te ondersteunen. Zo kunnen biometrische gegevens, die lokaal zijn opgeslagen, gebruikt worden voor beveiliging met gezichtsherkenning. Eveneens zijn betalingsgegevens in te zetten om automatisch wegentol of de laadpaal te betalen.
Rijkswaterstaat
Onlangs hebben Mercedes-Benz en Rijkswaterstaat Nederland een nieuwe samenwerking aangekondigd waarin data van hun auto’s worden gedeeld met Rijkswaterstaat. Ook worden de modellen uit het hogere segment van het Duitse automerk voorzien van sensoren die de omgeving van de auto monitoren, zoals de kwaliteit van een weg. Is het glad, zijn verkeersborden en markeringen nog goed zichtbaar of is het wegdek beschadigd?
Doordat auto’s deze cruciale informatie kunnen opslaan, en snel kunnen verzenden, wordt het voor wegbeheerders mogelijk om deze informatie te gebruiken voor het plannen van wegonderhoud. Ze zijn beter in staat om hun aannemers, budget en middelen te managen. Uiteindelijk helpt dit snelle overzicht van de wegsituatie om de verkeersveiligheid continu te optimaliseren.
Bovendien maken locatiegegevens het mogelijk om communicatie van nabijgelegen bedrijven te ontvangen wanneer het voertuig binnen bereik komt – mits de bestuurder ervoor openstaat. Een pizzeria die je het voordelige menu stuurt wanneer je al langere tijd onderweg bent, maaltijdaanbiedingen van de plaatselijke supermarkt of vouchers voor de wasstraat waar je langs rijdt. Plus, de diagnose op afstand kan technische en operationele gegevens aan de fabrikant leveren, waardoor problemen snel worden geïdentificeerd. Dit vaak nog voordat er storingen optreden. De bestuurder kan tijdig worden gewaarschuwd als er een technische storing dreigt.
Schat aan mogelijkheden
High performance-platforms in voertuigen breiden voortdurend het scala aan mogelijkheden uit om de rijervaring in de auto te verbeteren én te personaliseren. Eveneens ontstaat door deze ontwikkeling een schat aan mogelijkheden voor trendanalyse, milieu-impactstudies, weggebruik, planning en onderhoud van wegen, en veel meer. Met andere woorden: naarmate de data die door voertuigen worden verzameld toenemen, ontstaan er telkens nieuwe kansen en gebruiksscenario’s, zowel voor consumenten als autofabrikanten.
Om ervoor te zorgen dat de volgende generatie verbonden auto’s hun volledige potentieel kunnen bereiken, is het van cruciaal belang dat mensen, of het nu bestuurders of passagiers zijn, zich prettig voelen bij het verzamelen, analyseren en gebruiken van gegevens. Hierdoor kunnen ze uiteindelijk de echte waarde zien die deze mogelijkheden opleveren.
(Auteur John Wall is senior vicepresient en hoofd van BlackBerry QNX.)