Een aantal jaren terug waren we bang dat robots al ons werk zouden overnemen. Het grote probleem op dit moment is echter dat robots veel te weinig werk overnemen. Vanwege het personeelsgebrek cancelt Schiphol vluchten, de NS laat minder treinen rijden en op een terras moet je schreeuwen en een kwartier lang je hand opsteken voordat er iemand aan je tafeltje komt.
Dit laatste kan overigens ook door mijn gebrek aan charisma komen. Mijn moeder heeft weleens gezegd dat ik inbreker moest gaan worden. Want, zei ze, er is toch niemand die je opmerkt.
Te kort aan hebben
Maar het probleem van personeelsgebrek wordt steeds groter. We hebben op Schiphol de meest geavanceerde techniek om alle reizen en de daarbij behorende logistiek te regelen, maar missen iemand die een koffer van een band wil tillen. Hetzelfde geldt voor de NS waar, op fatsoenlijke wifi na, alles steeds beter geautomatiseerd wordt, maar we missen iemand die even een kaartje controleert.
En dan zwijgen we nog maar over de horeca waar het hele orderverwerkingsproces inmiddels geheel is geautomatiseerd, maar we missen iemand die de order even naar een tafeltje brengt. Oftewel, we hebben de meest geavanceerde techniek maar waar hebben we te kort aan? Iemand die een koffer op een band legt, iemand die een kaartje controleert en iemand die een dienblad vasthoudt.
Meer geld geven
En waarom hebben we daar te kort aan? Omdat we die mensen die al die dure techniek hebben gemaakt te veel geld geven en die mensen met dienbladen te weinig. Voor een paar tientjes willen we niet met koffers sjouwen. Voor een paar tientjes willen we heen en weer vliegen naar Barcelona. Het liefst met koffers.
Dus wat is de oplossing? De mensen die het echt zware werk doen gewoon wat meer geld geven. Of natuurlijk nog meer robots maken. Maar ja, waar vind je het personeel dat zo’n ding in elkaar zet?
Wat betreft die iemand die een koffer op een band legt, iemand die een kaartje controleert en iemand die een dienblad vasthoudt kun je klagen of het zelf doen. Je suis un robot want met de selfservice van een automaat verschuiven we gewoon de arbeid aangezien service geld kost. Dus als de mooie jongens met een academische opleiding voor een paar tientjes in de zon willen liggen dan zullen ze er zelf wat voor moeten doen.
Ik zit er toch anders in. Beschouw het probleem is van een wat hoger oogpunt.
Koffers
Die koffer moet van je huis op je vakantiebestemming komen. Dat we ooit besloten hebben om die koffer mee te zeulen is meer een vorm van gewenning en historie dan van een slimme oplossing verzinnen. Daarom heeft een paar jaar geleden de logistieke wereld daarvoor een oplossing verzonnen. Net zoals dat in passagiersvliegtuigen er ruimte wordt gebruikt om vracht te vervoeren, zou je de overgebleven ruimte in vrachtvliegtuigen kunnen gebruiken om de koffers te vervoeren. Het idee is nog steeds dat de dag voordat je vertrekt, er een vervoerder je koffer thuis komt ophalen. De vervoerder draagt er zorg voor dat je koffer op tijd op de plaats van bestemming is. Dan kan je veel rustiger en zonder gezeul met koffers het passagiersvliegtuig in. De afhandeling van der gelijke vervoerstromen bestaat al en is veel makkelijker met technologie op te lossen dan met mensen.
Kaartje
Het kaartje controleren is eigenlijk al grotendeels opgelost en dat zou je nog fijnmaziger met techniek kunnen oplossen. Alle stations en peronnen dichtzetten en poortjes creeren. Degene die op het perron staat (ook bij bussen en trams) hebben toegang, anders heb je pech. Het probleem van de niet betalende passagier los je nooit op met techniek en kaartjes knippen, want dat leidt tot enorme aggressie. Daar zal je toch moeten gaan zoeken naar oplossingen in het strafrecht.
Dienblad
Ik zie het nog wel eens gebeuren dat een zaak waar je kunt eten en/of drinken dusdanig is ingericht dat het eten middels een systeem van banden of wat later in de tijd robots kan worden opgelost.
Ik zei vooral veel heil in het oplossen van de tekorten in de zorg en onderwijs in technologie en het voorkomen van ziektes en leerachterstanden door fundamenteel die werelden anders in te gaan richten. In deze twee markten praten we sinds mensenheugenis over tekorten.
Meer geld gaat echt niets opleveren, dat heeft zo’n korte termijneffect.
Atilla,
Ik weet niet hoe vaak je gevlogen hebt maar zelf vond ik het altijd wel fijn als mijn koffer in elk geval binnen 24-uur op dezelfde bestemming aan kwam waar ik was. En wat betreft de kwaliteit van een aantal budget maatschappij hierin kun je natuurlijk ook met alleen wat handbagage reizen om lokaal kleding e.d. te kopen welke je vervolgens niet meer mee terug neemt.
Dat kaartje – alias een vervoersbewijs – is inderdaad goed op te lossen met techniek want in veel landen werd ik in het openbaar vervoer nooit gecontroleerd. Of het daardoor een stuk goedkoper was weet ik niet maar ik heb in heel wat steden gebruik gemaakt van het openbaar vervoer waar aanzienlijk minder hufters in zaten dan in Nederland maar misschien kwam dat wel omdat de gewapende bewaker indruk maakte.
Aangaande het selfservice (bedrijfs)restaurant is er al technologie die middels AI sneller ziet wat er op het dienblad ligt dan kassameisje, met de integratie van elektronisch betalen is het ook belastingtechnisch 100% waterdicht. Geld – zeker als het zwart is in vorm van een fooi – kan een heilzame werking hebben in de service zoals iedereen met horeca ervaring je kan vertellen.