Laat de Nederlandse digitale sector voldoende zijn stem horen? Want in tegenstelling tot de Big Tech lijken bedrijven en brancheorganisaties weinig potten te kunnen breken in Den Haag en Brussel.
Ambtenaren van ministeries, politici en ook grote lobbyclubs weten vaak niet wat een wet of maatregel in de praktijk voor ondernemers betekent. Talrijk zijn de voorbeelden van wetgeving die achteraf rampzalig uitpakt. Denk aan de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) die schijnzelfstandigheid moet voorkomen. Of de wet Poortwachter. Binnenkort komt er ook veel nieuwe wetgeving aan, die helemaal op de ict-sector is gericht. Vanuit de EU zijn de Digital Market Act (DMA) en de Digital Services Act (DSA) in aantocht. Daarnaast zijn er voorstellen voor de AI Act en de Data Act.
Over deze nieuwe regelgeving wil minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) regelmatig spreken met betrokken bedrijven en hun organisaties. Ze deed dat onlangs al met Nederlandse mkb’ers die zelf en via platforms online actief zijn.
Het valt toe te juichen dat Adriaansens met de digitale sector een dialoog wil aangaan. Zeker in de huidige omstandigheden is dat geen overbodige luxe. Want zoals Hans Biesheuvel, voorzitter van ONL voor Ondernemers, onlangs op de Tax Freedom Day van Sparrow Strategic Communications al zei: ‘Nederland kent veel onervaren ministers’. Volgens Biesheuvel hebben die tot nog toe niets laten zien, terwijl de angst regeert.
Big Tech weet in Brussel en Den Haag goed de weg te vinden. De giganten zijn tot de tanden gewapend. Maar hoe staat het met het Nederlandse mkb en hun vertegenwoordigers? Zijn de brancheverenigingen en belangenorganisaties op gebied van ict voldoende voorbereid? Zijn ze in staat hun stem voldoende te laten horen? Hebben ze het inzicht en de overtuigingskracht om verbeteringen in de regelgeving af te dwingen? En wat kunnen individuele ondernemers zelf doen?
Wat vindt u?