Wat kan een digital twin voor een industrieel proces betekenen? Het project Smart Industry Twin maakt dat voor het mkb inzichtelijk. Studenten van Fontys bouwden een digitale representatie van een geautomatiseerd productieproces. In de ontwikkelde twin wordt het echte systeem direct gekoppeld aan de fysieke werkelijkheid. Smart Industry Twin is een onderdeel van het grotere Digital Twin Academy-project. De uitkomsten van dit project dienen twee doelen; het verkennen van de mogelijkheden van een digital twin, maar ook een demonstrator bouwen voor de voorlichting en informatievoorziening aan het mkb. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Smart Industry Twin te nomineren in de categorie MKB-project.
Op de Brainport Innovation Campus staat een volledig geautomatiseerde werkopstelling, een ‘lopende band’ eigenlijk. Deze werkopstelling is in de afgelopen jaren gebouwd door studenten van Engineering, en laat een volledig geautomatiseerd proces zien. Het laatste half jaar hebben studenten uit de Embedded Systems-minor hier een digital twin voor ontwikkeld in slechts achttien weken tijd, die het mogelijk maakt om het proces op de lopende band realtime te monitoren en analyseren, maar ook om bij te sturen. De grote uitdaging voor het mkb is tijd en investering als het gaat om innovaties als digital twins. Het project Smart Industry Twin komt hieraan tegemoet.
De casus rondom de Smart Industry Twin is een samenwerking tussen de Fontys-lectoraten High Tech Embedded Software (Fontys Hogeschool ICT) en Mechatronica & Robotica (Fontys Engineering). Het interessante aan dat proces is dat er twee werelden samenkomen, namelijk die van operationele systemen en digitale systemen. Mechatronica programmeert in programmable logic controllers (plc’s). De data daarvan is als het ware in een andere taal dan die je nodig hebt voor het digitale ict-niveau van een digital twins, en dat is een uitdaging. Door internet of things-boxen te koppelen aan de opstelling, kunnen de juiste data worden opgehaald. Na het verzamelen van de data, is de tweede stap de virtualisering. Een virtuele representatie kan je bouwen in een game engine, zoals Unity, maar ook in een andere simulatieomgeving, zoals WinForms, wat hier is gedaan. De laatste laag in het proces is controlling, waarin gekeken wordt wat de digital twin precies kan doen. Dat kan aansturing zijn, maar ook informatie ophalen en daarop acteren. Dat tweede is key voor de efficiëntie in een smart industry-proces waar data onmisbaar is.