Vrachtvervoerders met bestemming Amsterdam Airport Schiphol of de haven van Amsterdam krijgen sinds kort een melding over veilige wachtplekken als ze nog niet kunnen laden of lossen. Van twee parkeer- en wachtlocaties worden de faciliteiten, ligging en kortste route ernaartoe getoond in de app van Truckmeister van Be-Mobile. Door de chauffeurs de weg te wijzen hoeven ze minder te zoeken en niet te wachten op de openbare weg. Het gaat om een initiatief van CTC Amsterdam Westkant, dat zich in de Metropoolregio Amsterdam richt op het realiseren van slimme mobiliteitsdiensten voor de logistiek, samen met Amsterdam Airport Schiphol, Port of Amsterdam en transporteur Wallenborn. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om het initiatief van CTC Amsterdam Westkant te nomineren in de categorie Grootzakelijk project.
De chauffeurs krijgen informatie over De Heining aan de Westpoortweg in het Amsterdamse havengebied en Truckparking 3 (TP3) aan de Folkstoneweg in Schiphol-Zuidoost. In en rond deze vervoersknooppunten is het 24/7 een komen en gaan van trucks. Chauffeurs die er de weg niet kennen, zoeken soms onnodig lang naar een plek om te wachten. In de app ontsluit Be-Mobile de informatie over de truckparkeerlocaties selectief; alleen vrachtwagens in de directe omgeving krijgen de melding. Transporteur Wallenborn is de app als eerste gaan testen. Het krijgt nu beter inzicht in de beschikbaarheid van parkeerlocaties. In de toekomst wil het vooraf een wachtplek reserveren.
Vrachtwagens met bestemming haven van Amsterdam krijgen al op de toegangswegen data over de locatie, de kortste route naar De Heining en de voorzieningen ter plaatse. Minder wachtende vrachtwagens op de openbare weg betekent minder CO2-uitstoot en minder congestie op de wegen in het havengebied. Vrachtwagens voor de luchthaven krijgen daarnaast inzicht in het actuele aanbod van parkeerplaatsen; ze weten vooraf of ze op TP3 terecht kunnen. Amsterdam Airport Schiphol werkt mede door digitalisering aan de bereikbaarheid van de vrachtgebouwen, kantoren en hotels. Het stimuleert hiermee vrachtwagenchauffeurs die vroeg arriveren, om gebruik te maken van TP3 zodat zij niet onnodig op de rijbaan gaan staan bij hun eindbestemming.