Aegon is de eerste financiële dienstverlener waarbij klanten kunnen inloggen met iDIN en al hun producten in één oogopslag kunnen zien. Het CIAM-team, wat staat voor customer identity access management, is verantwoordelijk voor het inloggen met iDIN bij Mijn Aegon. Het houdt zich bezig met sustainable digital innovation rondom authenticatie en autorisatie. Simpel gezegd komt dat erop neer dat ze herkennen wie er aan de digitale deur, die van Mijn Aegon, staat. Het team zorgt ervoor dat diegene veilig naar binnen en alleen bij zijn eigen spullen kan. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Aegon te nomineren in de categorie Grootzakelijk project.
Eerder konden klanten inloggen met Facebook, maar mensen ervaarden dat niet als veilig genoeg. Waar mensen het eerst nog onzin vonden om via een twee-factor-authenticatie bij allerhande services in te loggen, is het verlangen naar veiligheid de afgelopen jaren verschoven. Nu je steeds meer verhalen hoort over hackers en het verkopen van data, vinden mensen het belangrijk dat ze zo veilig mogelijk inloggen. iDIN voorziet in die behoefte. Waarom de klant iDIN als veilig ervaart, is omdat ze inloggen via hun bank. Het account dat ze bij hun bank hebben is al een keer geverifieerd met een ID en geeft een betrouwbaar gevoel. Dat ze met deze methode dan ook bij Aegon kunnen inloggen, maakt bovenal dat je niet verdrinkt in allerlei gebruikersnamen en wachtwoorden. Inloggen via iDIN is dus zowel veiliger als makkelijker.
Het uiteindelijke implementeren van een methode als iDIN kost veel tijd, maar met een strak team als dat van CIAM werd het succesvol. Aegon gebruikte iDIN al bij het onboarden van klanten. Wanneer ze zich voor het eerst aanmelden voor Mijn Aegon, dan is iDIN de tool om hen te verifiëren en identificeren. Daarnaast biedt Aegon mensen de mogelijkheid om al hun producten in één digitale omgeving te bekijken. Dus zowel de schadeverzekering, als de hypotheek of het pensioen. De stap om iDIN vervolgens te gebruiken om ook in te loggen bij Mijn Aegon, was op zich niet moeilijk te maken. De grootste uitdaging tijdens de implementatie was de procurement, het inkoopproces. Het gaat hier dus om de uiteindelijke contracten die worden opgesteld tussen Aegon en de aanbieder van iDIN.