Met de innovatievraag hoe effectief het project ‘Niet stapelen maar vervangen (NSMV)’ is, onderzochten de po-schoolbesturen in ’s-Hertogenbosch (SSPOH) het effect van een bestaand programma waarbij educatieve activiteiten van buiten school de lessen deels of geheel vervangen. Het onderzoek uitgevoerd door Oberon leverde positieve resultaten op en is daarmee het startsein voor het verder uitrollen van NSMV. Met het Bossche project willen de schoolbesturen een rijkere leeromgeving en een rijker onderwijsaanbod creëren. Daarnaast wilden ze leerlingen de kans bieden om zich maximaal te ontwikkelen. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om het project NSMV te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
Niet stapelen maar vervangen (NSMV) houdt in dat een bezoek met de klas aan bijvoorbeeld het museum, de bieb of de GGD niet bovenop het bestaande curriculum komt, maar dat het er onderdeel van uitmaakt en bestaande lessen vervangt. Om te weten of een activiteit een les kan vervangen, moet de activiteit dezelfde SLO-aanbodsdoelen hebben als de les. Daarom hebben de basisscholen van SSPOH en de Bossche educatieve aanbieders SLO-aanbodsdoelen gekoppeld aan hun leermiddelen en hun activiteiten.
Inmiddels is het een omvangrijk programma geworden, met veel betrokkenen: zestien Bossche scholen, de gemeente en de Bossche educatieve organisaties die subsidie ontvangen voor een van de zes leergebieden: sport, gezondheid, groen, technologie, cultuur en lezen. Het project heeft ervoor gezorgd dat er nu zes Bossche Educatieve Makelaars zijn die elk de aanbieders van één leergebied vertegenwoordigen. En dat de digitale database is ontwikkeld voor scholen, waar vraag en aanbod samenkomen. Als een leraar in de database op een hoofdstuk uit zijn lesmethode klikt, krijgt hij te zien welke activiteit er in de stad is die daarbij past.