Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gaat de komende jaren jaarlijks ruim 18 miljoen euro extra vrijmaken voor informatiepunten voor de digitale overheid in bibliotheken. Dat geld is bedoeld om meer burgers te helpen met vragen of problemen rondom de digitale overheid, of om hun digitale vaardigheden te verbeteren. Nederland telt naar schatting vier miljoen mensen die moeite hebben met computergebruik en digitale administratiezaken. Met deze extra middelen kunnen bibliotheken zorgen voor bijvoorbeeld meer getraind personeel en verruiming van de openingstijden van de balies. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om de Informatiepunten Digitale Overheid te nomineren in de categorie Overheidsproject.
Bibliotheken kunnen met het geld hun maatschappelijke dienstverlening flink uitbreiden. Ze krijgen per bezoeker een bepaald bedrag om het informatiepunt in te richten. De verruimde steun voor deze dienstverlening van bibliotheken past in de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter). Daarin staat dat iedereen mee moet kunnen doen in de digitale samenleving. Bibliotheken geven aan dat de informatiepunten flink worden bezocht. De CoronaCheck-app zorgde voor een piek, maar er zijn ook veel terugkerende vragen, zoals over DigiD. Voor bibliotheken maakt het extra geld het bijvoorbeeld mogelijk om het informatiepunt de hele dag open te houden.
Er zijn inmiddels vierhonderd informatiepunten actief. Het initiatief startte in 2019 en in 2022 moeten er zo’n vijfhonderd informatiepunten zijn. Sinds de start zijn bij de informatiepunten 18.000 vragen gesteld. De informatiepunten zijn een initiatief van een groep, waarin de publieke dienstverleners Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn verenigd. Zij werken samen met de Koninklijke Bibliotheek (KB). Deze overheidsorganisaties bieden laagdrempelige hulp om de kloof tussen de burgers en de overheid te verkleinen.