Een aantal it-bedrijven ontving deze week Nederlands getinte strategische investeringen: lowcode-aanbieder Bisbrick, edtech-speler Metacampus en sociaalmediabureau 9024 Media.
Bisbrick
Bisbrick, een bedrijf dat een low-codeplatform voor het creëren van interactie met zakelijke klanten, kreeg een financiële injectie van Ihomer. Dat bedrijf levert applicatieontwikkeling en -onderhoud. De niet-geopenbaarde investering is bedoeld om de verdere ontwikkeling van Bisbrick en het bewerken van de markt in Europa te ondersteunen. Met de Bisbrick Toolkit kunnen niet-ict’ers met behulp van een rule-engine zelf applicaties maken, zoals een assessment met rapportage, een campagne of een product-wizard.
Beide bedrijven komen uit Etten-Leur. Ihomer, in 2009 opgezet door oudgedienden van grote it-dienstverleners als CGI, Atos en Capgemini, afficheert zichzelf als specialist in ‘home-shoring’: het werkt met zo’n vijftig in te zetten specialisten van Nederlandse bodem.
Metacampus
De Eindhovense investeringsmaatschappij Lumo Labs steekt geld in het Spaanse Metacampus. Dat biedt een hybride edtech-platform voor het laagdrempelig leren van Web3-tools. Naast online-trainingen met gamification werkt Metacampus met fysieke hubs: de eerste is in Barcelona, de tweede komt in Eindhoven.
Metacampus haalde 1,5 miljoen op in zijn eerste financieringsronde. Lumo is hierbij de hoofdinvesteerder, ondersteund door een internationale groep van angel investeerders. Het bedrijf uit Barcelona heeft als missie om iedereen de kans te geven zichzelf te onderwijzen in de virtuele economie en leren om te gaan met zaken als non-fungible tokens (nft’s) en de metaverse.
9024 Media
Het sociaalmediabureau 9024 Media, gehuisvest in Londen en Amsterdam, sloot een samenwerking met SLTN, waarbij de it-dienstverlener SLTN uit Hilversum tevens aandeelhouder is geworden. Niet alleen kan 9024 Media de diensten van SLTN (cloud, analytics en managed services) aanbieden aan zijn klanten, ook biedt de investering de mogelijkheid om te investeren in kunstmatige intelligentie en robotic process automation.
Het bedrijf ondersteunt sporters, zoals voetballers, en bedrijven (denk aan Netflix) in het uitnutten van hun aanwezigheid op sociale media, onder meer door de digitale banden met fans aan te halen.