De Hogeschool van Amsterdam (HvA) werkt samen met organisaties en bedrijven aan grote maatschappelijke onderwerpen als duurzaamheid, digitalisering en diversiteit. Het boog zich over de vraag hoe er met digitale technologie betere beslissingen konden worden gemaakt over het beheer van straten, wegen en gebouwen. Gekozen werd om met behulp van een 3D-scanner de gemeente Amsterdam concreet te helpen. Deze lidar-scanner creëert met behulp van laserpulsen realtime een driedimensionaal beeld van de gebouwde omgeving. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om dit project van de HvA te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
Eigenlijk heeft de HvA een soort backend gebouwd die de gemeente kan gebruiken om de omgeving te analyseren op kapotte lantaarnpalen. Op die manier is het voor de gemeente makkelijker en goedkoper om te signaleren waar mogelijk onderhoud gewenst is in de stad. Smart asset management combineert algoritmes en data. Op die manier kunnen er betere beslissingen genomen worden bij het onderhoud van machines en gebouwen. Lidar is een technologie die dat allemaal mogelijk maakt. De HvA ging daar heel concreet mee aan de slag, zoals met het onderzoek naar kapotte straatverlichting, maar gebruikt lidar ook voor het onderhoud van wegmarkering, trappen en kademuren. Het implementeerde bestaande algoritmes in de praktijk. Dat doen ze nu ook met de lidar-scanner en het beheer van bijvoorbeeld gebouwen. Als zij deze 3D-data en algoritmes zinvol kunnen toepassen voor smart asset management kan het worden ingezet voor onderhoud en beheer.
Om digitaal een stad in kaart te brengen heb je natuurlijk wel fysieke dekking nodig in die stad. Die mogelijkheid biedt Fietskoerier, het bedrijf dat pakketjes rondbrengt in Amsterdam. Ook Fietskoerier had aanvankelijk het idee om de gemeente Amsterdam te gaan helpen met smart asset management. Zij wilden hun fietsen voorzien van sensoren en camera’s, maar het probleem van een gewone camera is dat je veel dingen toch niet registreert. Kenmerkend aan een kapotte straatlantaarn is dat je die in het donker juist niet ziet. Soms wil je naar iets kijken wat je niet kunt zien, omdat het kapot is. Daar kan lidar bij helpen. Lidar brengt de wereld tot op de millimeter 3D in kaart en is daarom uitermate geschikt voor inspecties. De HvA is daarom samen met Fietskoerier gaan kijken hoe ze deze technologie konden inpassen in de bakfietsen van de pakketbezorgers.