De Digitale Academie is een online platform waar alle opleidingen digitale vaardigheden die in Noord-Nederland worden aangeboden een plek kunnen vinden. Dankzij de Digitale Academie kunnen inwoners, werkenden en werkzoekenden op verschillende niveaus hun digitale vaardigheden vergroten en zich een leven lang digitaal blijven ontwikkelen. Via een test op het platform krijgt de bezoeker een op niveau afgestemd opleidingsadvies. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om de Digitale Academie te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
De Digitale Academie is gehonoreerd door het Nationaal Programma Groningen, waarbij IT Academy Noord-Nederland (onderdeel van de Hanzehogeschool Groningen) initiatiefnemer is. Naast de IT Academy zijn ook de Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort en Biblionet Groningen partners in het project. De website en het platform van de Digitale Academie zijn ontwikkeld door Alledaags uit Groningen en worden onderhouden en doorontwikkeld door de Groningse specialist in digitale platform ontwikkeling Sigbar. Via het netwerk van de onderwijsinstellingen en de bibliotheek kan de Digitale Academie in contact te komen met alle lagen van de bevolking. Op deze manier kan de Digitale Academie op een toegankelijke manier het gesprek aan gaan met verschillende doelgroepen en zo het opleidingsaanbod van de Digitale Academie afstemmen op de behoefte van de inwoners. Door de samenwerking met Biblionet kan de Digitale Academie bewoners ook fysiek bereiken en op weg helpen om digitaal vaardiger te worden.
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de digitale vaardigheden van de inwoners van Noord-Nederland is de Hanzehogeschool Groningen, in afstemming met Rijksuniversiteit Groningen, een verkennend onderzoek gestart in de arbeidsmarktregio Groningen. De resultaten van het onderzoek dragen bij aan de verdere ontwikkeling van de Digitale Academie Noord-Nederland. Daarnaast vormen de resultaten van het onderzoek de input voor een bewustwordingscampagne om het belang van digitalisering onder de aandacht te brengen van de inwoners van Noord-Nederland. Deze campagne wordt ook vanuit de Digitale Academie gecoördineerd.