‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’, luidt een Keniaans gezegde. Acht schoolbesturen dompelde zich samen onder in de geïntegreerde wereld van taal en digitale geletterdheid. Het resultaat: een Wikiwijs-omgeving voor taal en digitale geletterdheid met lesideeën voor groep 1 tot en met 8. Bij het project waren niet alleen acht besturen betrokken, ook bibliotheken, educatieve uitgeverijen, SLO, Kennisnet en wetenschappers deden mee. Hierdoor was toegang tot expertise op allerlei gebieden. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om het project App Noot Muis te nomineren in de categorie Onderwijsproject.
De acht besturen zijn gaan onderzoeken hoe ze digitale geletterdheid konden integreren in het taalonderwijs op onze scholen. Zo ontstond het project App Noot Muis. Het projectteam nam de tijd om de vraag goed te definiëren. De betrokken scholen van de verschillende besturen waren unaniem voor integratie van digitale geletterdheid in taal. Het was niet de bedoeling dat er nog iets bij komt in het toch al volle lesprogramma. Maar er is nog een andere goede reden voor integratie: als je digitale geletterdheid verbindt met taal, komen beide gebieden in een betekenisvollere context te staan. Ze versterken elkaar.
De leraren van de deelnemende scholen gingen op zoek naar mogelijkheden om digitale geletterdheid te verbinden aan hun bestaande taalonderwijs. Dit resulteerde in concrete lesideeën. Deze ideeën zijn samengebracht op een digitaal platform in de vorm van een Wikiwijs-pagina. Hier vinden leraren lessen digitale geletterdheid die ze in plaats van de ‘gewone’ taalles kunnen geven. De lessen zijn gekoppeld aan de taalmethodes Veilig leren lezen, Staal, Taal actief, Taal op maat, Taal in beeld en Taalverhaal.nu. Er zijn ook lessen voor scholen die geen methode gebruiken. Externe partijen zoals uitgeverijen en bibliotheken maakten lessen, maar de leraren van de deelnemende scholen leveren ook zelf een grote bijdrage aan de inhoud van de pagina.