Mijn Digitale Zaak gaat kleinere ondernemers in de non-fooddetailhandel helpen werk te maken van de digitalisering. Via het initiatief kunnen betrokken mkb-ondernemers (met twee tot vijftig werknemers) aan de slag met de verdere digitalisering van hun bedrijfsvoering Ondernemers krijgen een persoonlijk advies op basis van de uitkomsten van een scan. Daarbij zitten een stappenplan en een overzicht van leveranciers. Bovendien is subsidie mogelijk tot een maximum van 2.500 euro.
Het betreft een gezamenlijk initiatief van brancheorganisatie INretail, Kamer van Koophandel (KvK), MKB-Nederland, RVO en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en is vandaag van start gegaan.
Onderzoeken bevestigen dat vrijwel alle ondernemers bezig zijn met digitaliseren. Vier op de vijf ondernemers heeft in ieder geval een Google-vermelding, website, digitale financiële administratie en maakt backups. Maar gebrek aan tijd en kennis en onduidelijkheid over de opbrengsten remmen ondernemers in de stap naar online-verkoop, marketing en/of digitale veiligheid.
INretail heeft in kaart gebracht welke digitaliseringsoplossingen effect hebben op de productiviteit en toekomstbestendigheid voor kleine en grotere winkels. Denk aan beveiliging van de website en betalingssystemen, cloudkassasystemen, intelligente e-mailsystemen, zoekmachineoptimalisatie en webshops. KvK heeft dit gebruikt voor de ontwikkeling van de digitaliseringsscan. Door de vragen in de scan te beantwoorden, krijgen ondernemers een persoonlijk advies, passend bij hun ondernemersdoelen. Ook wordt duidelijk waar de ondernemer staat ten opzichte van branchegenoten.
Om ondernemers verder op weg te helpen heeft MKB-Nederland een website ontwikkeld waar landelijke en regionale digitaliseringsleveranciers zich presenteren. Tevens kan de ondernemer subsidie aanvragen bij RVO. De subsidie vergoedt vijftig procent van de offerteprijs tot een maximum van 2.500 euro. Onder de subsidie vallen software, hardware, advies, implementatiekosten of het uitbesteden aan derden.