IT-dienstverlener Alfa1 (250 medewerkers) zoekt synergie tussen de dochterbedrijven GROUP9, Merapar, bright-r, Haystaq en mStack. Deze ‘zelfsturende cellen’ moeten elkaar en zichzelf beter maken. Rick Roelofsen: “Op alle niveau’s in de organisatie zoeken we synergie-voordelen.”
Het Brabantse Alfa1 (vestigingen in Veldhoven en Den Bosch) wil geen grijze muis zijn. Dienstverlening wordt geleverd op “top senior niveau”, zoals consultant Rick Roelofsen het noemt. Of het nou (cloud-)technologie voor mediabedrijven is, consultancy of testen, er moet gepresteerd worden. En dat vraagt om zelf denken en zelf sturen van de medewerkers. “We zijn niet bang om kritische discussies met klanten te voeren”, aldus Roelofsen.
Om de ambities waar te maken, zijn absolute uitblinkers nodig, die ook nog eens teamplayers zijn. Maar waar vind je die? Roelofsen: “Soms denk ik wel eens: wat doen wij onszelf aan door te zoeken naar de elite in ons vak terwijl de markt al zo schaars is. Om die reden hebben we bright-r opgericht voor high potentials die boven het maaiveld uitsteken. Een bright-r wil altijd sneller. Bij ons gaat hij of zij werken met een specialist uit een van onze cellen, iemand met dezelfde interesses. Dat levert synergie op. De senior wil graag kennis delen met iemand die deze kennis kan absorberen. De senior vertelt niet wat ze moeten doen maar laat zien hoe het kan.”
Parels zoeken
Een bezoek aan Alfa1 in Den Bosch maakt snel duidelijk dat je hier niet voor middelmaat moet zijn. Roelofsen vertelt: “Eigenaren Rob Slaats en Erwin van Dommelen hebben een groep talenten om zich heen verzameld met een enorme drive en passie. Onze mensen zijn erg competitief en hebben een drang om de beste te willen zijn. Wat ons ook onderscheidt is dat ze zelf bepalen wie hun nieuwe collega’s worden. Bij een sollicitatie hebben zij de final call want uiteindelijk moeten zij met de nieuwe medewerker in een team werken. Omdat we zo selectief zijn naar collega’s, moeten we ook kritische zijn op wie we als klant accepteren. We zoeken de parels, zoals ASML en bol.com.”
Allemaal leuk en aardig, maar waarom zouden jonge techneuten voor Alfa1 kiezen en niet voor een ander tech-bedrijf? Roelofsen: “Allereerst moeten ze voor ons kiezen omdat het 100 procent goed voelt, anders gaat het niet werken. We hebben meerdere groeipaden gecreëerd, voor echte starter en voor degenen die al wat meer ervaring hebben. Voor beide geldt dat ze, voordat ze bij ons kwamen, geen gelijken konden vinden en dat het hen nooit snel genoeg ging. Bij ons kunnen ze doorgroeien. We hebben een sfeer gecreëerd waarin niemand het eng of vervelend vindt om aan te geven ergens nog in te moeten groeien. Wij geloven dat je niet in alles goed of een specialist kunt zijn, daarvoor verandert de technische markt gewoon te snel.”
Vikingrun
Bij Alfa1 moet kennis van Microsoft- en Java-technologie worden aangevuld met de juiste soft skills. Roelofsen: “Het vakmanschap van onze mensen bestaat voor 50 procent uit softskills. Je maakt de software altijd voor iemand, of voor een doelgroep die een behoefte heeft. Dat doe je naar onze mening het meest efficiënt in een echt agile team. Wij zien dat onze teams niet alleen agile doen maar ook echt agile zijn. Onze manier van werken wordt zelfs door onze klanten geadopteerd. Dat is voor mij persoonlijk de reden dat ik onderdeel wil zijn van deze groep. Dat… en onze bourgondische bedrijfscultuur.”
Met ‘bourgondisch’ doelt Roelofsen op alles wat niet direct met werk te maken heeft maar wat je wel samen met collega’s doet. Ondanks dat Alfa1 “stiekem groot is geworden” voelt voor Roelofsen alles nog familiair. Het lijntje tussen ‘vriend’ en ‘collega’ is dun. Roelofsen: “Zo proberen we elk jaar een paar buitenlandse trips te maken om elkaar nog beter te leren kennen. Om ons te verdiepen in een onderwerp organiseren we meerdere competence days, sommige met overnachtingen. En we zijn actief op het gebied van vitaliteit. Niks hoeft, alles mag: een sportabonnement, een set gewichten, nieuwe hardloopschoenen, een bootcamps of vinkingrun. Dit jaar komt er ook een masseur naar kantoor.”