PostNL heeft fors geïnvesteerd in het vergroten van de digitale kennis binnen het concern. Gebrek aan kennis binnen het senior management bleek een rem op de digitale transformatie. In 2019 is PostNL begonnen met de Digital Next Academy. Om snelle innovatie te realiseren moeten managers die operationele processen aansturen of verantwoordelijk zijn voor hr of finance voldoende geschoold zijn in digitale businessmodellen en belangrijke technologieën. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om de Digital Next Academy van PostNL te nomineren in de categorie Digitale Transformatie.
PostNL vindt het belangrijk dat de seniors begrijpen wat collega’s die wel digital native zijn – denk aan scrum masters of business developers – aan ideeën aandragen. Alleen zo kan er worden geleerd. Alleen als digitale kennis in alle lagen van de organisatie zit, kan er versnel worden op transformatie. De Digital Next Academy bood een traject van anderhalf jaar. De vier modules gingen in op thema’s als de impact van digitalisering op het businessmodel, het stimuleren van innovatie, het integreren van processen en het gebruik van data analytics om tot strategisch inzicht te komen. Aan de voorkant wilde PostNL zo klantvriendelijk mogelijk digitaliseren. 650 collega’s hebben het programma of een deel ervan gevolgd, en het is nog online toegankelijk voor de hele organisatie. Het programma bestond uit theorie in combinatie met voorbeelden uit de markt. Ook werden er succesvolle innovaties binnen PostNL gedeeld.
De Digital Next Academy heeft vooral een voedingsbodem gecreëerd voor innovatieve ideeën. Er zijn zaadjes geplant die in de toekomst zullen gaan ontkiemen en tot mooie planten kunnen uitgroeien. Dankzij de kennisoverdracht hoeft PostNL geen discussies meer te voeren over het belang van digitalisering. Iedereen is ervan doordrongen dat het vanzelfsprekend is en dat men vooral moet nadenken over nieuwe digital businessmodellen. PostNL heeft op strategisch niveau bepaald op welke plekken binnen de organisatie nog winst is te behalen met digitalisering. Het heeft een chief digital officer, Bart Delmulle, aangesteld die er op executive-niveau voor zal zorgen dat de digitalisering blijft versnellen. De focus ligt in de toekomst op zes bouwstenen: de commerciële activiteiten, de logistieke kern, nieuwe businessmodellen, het it-fundament, het data-fundament en het eigen digitale DNA, waar de Digital Next Academy ook onderdeel van is.