Philips transformeerde de afgelopen jaren tot wereldspeler in gezondheidstechnologie en duurzame verlichting waarbij het verdienmodel is komen te liggen bij diensten in plaats van bij producten. Binnen deze digitale transformatie spelen communities een belangrijke rol. Het meest voorkomende type community is de community of practice. Dit type community is in verschillende contexten terug te vinden. De nieuwe communities of practice zijn opgestart voor meer begripsvorming rondom nieuwe proposities van Philips. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Philips te nomineren in de categorie Digitale Transformatie.
Een afdeling kennismanagement kan een community of practice inzetten om voor de organisatie belangrijke kennis te borgen, als instrument voor innovatie of als katalysator van een gewenste beweging. Inmiddels zijn er ook voldoende cases waaruit blijkt dat een organisatie serieuze besparingen kan behalen wanneer ze kennis efficiënt weet te verspreiden of veranderingen sneller weet te realiseren. Er zijn recent drie communities of practice opgestart voor meer begripsvorming: solution innovation, solution selling en solution delivery. De accountmanagers die zich bezig moeten gaan houden met solution selling zijn op dit moment anderhalve dag kwijt om de juiste informatie te vinden. Met de community wordt dit terug gebracht tot een halve dag. In totaal zijn er ongeveer 120 actieve communities of practice bij Philips.
Bij Philips is een duidelijke structuur afgesproken voor communities of practice. Allereerst moet er ownership zijn; vanuit strategisch niveau komt er een officiële beslissing om een community op te zetten. Om de community praktisch handen en voeten te geven is drivership nodig. Deze tweede laag bestaat uit het kernteam en uit verschillende activity owners. De activity owners organiseren de webinars, de peer reviews en de trainingen. In het kernteam zit onder andere iemand van hr, maar ook een kennismanager. De derde laag is voor online moderatie: iemand die discussies leidt, zorgt dat de juiste mensen reageren, en posts in de community plaatst. Omdat Philips een ‘global company’ is hebben sommige communities ook regional leads welke activiteiten uitrollen in de andere landen waar Philips actief is.