Data analytics-platform Crossyn zet iot slim in om wagenparken van bedrijven te helpen met bewuster en schoner rijgedrag. Dit levert veel voordeel op. Chauffeurs worden gestimuleerd beter te rijden, verzekeraars kunnen hun premies scherper aanbieden en het verbetert de verkeersveiligheid. Hoe ze dit doen? Een combinatie van onder andere gps-gegevens, weerdata en autodata die anoniem worden verzameld in de Drivestar-score. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om Crossyn en T-Mobile te nomineren in de categorie Digitale Transformatie.
Sommige voertuigen en wagenparken zijn moeilijk te verzekeren. Denk bijvoorbeeld aan taxi’s. De premies zijn duizenden euro’s per jaar en het eigen risico is heel hoog. Er kleven nou eenmaal wat risico’s aan taxi’s. Maar stel nou dat de verzekeraar gegevens heeft waaruit blijkt dat de taxi’s van een bedrijf zich goed aan de snelheid houden en veilig rijgedrag vertonen? Als je met data kan laten zien dat je minder risico loopt, kan de premie omlaag. Een voordeel voor het taxibedrijf, maar ook zeker voor de verzekeraar. Crossyn maakt duidelijk dat het verzamelen van dit soort data nog veel meer voordelen heeft, bijvoorbeeld voor de veiligheid op de weg.
Met een device in het voertuig wordt de data verzameld en via simkaarten van T-Mobile worden de gegevens verstuurd naar het datacenter. Het iot biedt realtime data om gedrag te verbeteren en de veiligheid op de weg te vergroten. Want het doel is dat chauffeurs, geconfronteerd met hun score, gestimuleerd worden beter en veiliger te gaan rijden. Een competitie-element stimuleert dit gedrag nog meer. Deel de scores onderling en de meeste mensen zijn geneigd hun score te verbeteren als ze zien dat ze het ‘slechter’ doen dan hun collega’s.