Zendesk, leverancier van klantenservice-software, wordt voor 10,2 miljard dollar overgenomen door een groep investeerders onder leiding van Hellman & Friedman en Permira. Dezelfde private-equitybedrijven hadden pikant genoeg in februari van dit jaar ongeveer 17 miljard dollar geboden.
Het softwarebedrijf wees die partijen toen de deur. Het van oorsprong Deense Zendesk dat nu in Californië zetelt, zag niets in het voorstel. Maar de investeringsmaatschappijen kwamen onlangs terug met een nieuw bod dat 40 procent lager was.
Zendesk weigert in te gaan op de vraag waarom het bedrijf nu wel akkoord gaat tegen een aanzienlijk lagere opbrengst. De customer relationship management (crm)-software-aanbieder loopt liefst 6,8 miljard dollar mis. Maar volgens de Wall Street Journal mogen Zendesk-topman Mikkel Svane en zijn mede-bestuurders nog blij zijn met deze afloop.
De beurskoersen van cloud-softwarebedrijven zijn 35 procent gedaald sinds Zendesk het eerste bod afwees. Bovendien haalde de ondernemingsleiding zich de woede van aandeelhouders op de hals toen Zendesk tegen hun zin in maar pogingen bleef doen om SurveyMonkey-moeder Momentive over te nemen. Ze vreesden dat Zendesk, toch al geen hoogvlieger op de beurs, zich daaraan zou vertillen. Het was aandeelhouders ook een raadsel waarom Zendesk dat dan toe nooit een groot bedrijf had overgenomen, ineens 4,1 miljard dollar wilde betalen voor een kleiner bedrijf dat ook nog eens minder snel groeit. Afgelopen februari staken de aandeelhouders een stokje voor de aankoop van SurveyMonkey.
Geruzie
Ook met het afwijzen van het eerste (hoge) bod maakte Svane zich niet populair. Het geruzie met aandeelhouders bleef doorgaan, mede omdat Zendesk draalde met het organiseren van een jaarvergadering die de activistische aandeelhouder Jana Partners kans zou bieden nieuwe bestuurders aan te stellen. Jana wilde Zendesk zelfs aanklagen. Volgens de Wall Street Journal leek vorige week een schikking in de maak die het vertrek van de Deense topman Svane zou betekenen.
Maar Zendesk wist die dreiging af te wenden door snel een deal met zijn eerdere belagers te sluiten. De crm-specialist was na een drie maanden durende ‘strategische evaluatie’ al tot de conclusie gekomen dat het bedrijf beter van de beurs kon worden gehaald. Gesprekken met een niet nader genoemde investeerder strandden medio juni.
Zendesk leek alleen door te moeten gaan, maar onlangs meldden Hellman & Friedman (H&F) en Permira zich weer. Nu kwam de deal snel tot stand. De investeerders betalen flink minder dan in februari. Topman Svane en enkele medebestuurders hebben hun positie echter kunnen redden. Het bod ligt 34 procent boven de slotkoers van afgelopen donderdag. Dat moet de aandeelhouders over de streep trekken.
Productinnovatie
Volgens Zendesk was het gelet op de omstandigheden op de financiële markten, de ontwikkeling van de business en de lange termijn vooruitzichten beter zich in de armen van H&F en Permira te storten. In een persbericht werd dit het beste alternatief genoemd.
Permira kondigt aan de productinnovatie te zullen versnellen. Voor deze investeerder is de softwaremarkt voor contact centers bekend terrein. Permira zat eerder in Genesys, een concurrent van Zendesk. Ook werd geld gestoken in onder meer Informatica, Klarna, Mimecast, McAfee, Seismic en TeamViewer. Ook H&F zit in Genesys. Verder zijn er belangen in onder meer Applied Systems, Splunk, Sprinklr, TeamSystem en UKG.