De vraag naar digitale diensten is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Daarmee begint het onvermijdelijke tekort aan digitale vaardigheden in de datacentersector flink te wringen.
Binnen de wereldwijde arbeidsmarkt vinden historische verschuivingen plaats. De opkomst van thuiswerken biedt medewerkers een hoge mate van keuzevrijheid ten aanzien van de locatie waar zij werk verrichten. Volgens het UWV was 55 procent van alle openstaande vacatures van de afgelopen twaalf maanden moeilijk te vervullen. Bovendien verwacht 61 procent van alle Nederlandse werkgevers dat er de komende twaalf maanden sprake zal zijn van meer problemen op het gebied van personeelswerving, hetgeen al pijnlijk zichtbaar is binnen verschillende beroepsgroepen en organisaties (al dan niet met een publieke functie).
Het gebrek aan gekwalificeerde it-professionals wordt binnen de hele it-wereld gevoeld, maar de datacentersector lijdt daar extra hard onder. Die heeft te maken met een golf van ervaren werknemers die de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Het Uptime Institute, de certificeringsinstantie voor datacenterontwerpen, noemt dit probleem de zilveren tsunami en zegt dat deze de komende tien jaar zou kunnen aanhouden.
Het instituut voorspelt verder dat de wereldwijde vraag naar datacenterpersoneel zal groeien tot bijna 2,3 miljoen fulltime-werknemers in 2025, terwijl dit in 2019 nog twee miljoen was. De datacentersector zal de komende vijf jaar naar verwachting dan ook meer vacatures in de aanbieding hebben dan er professionals beschikbaar zijn.
De meeste functies zullen vragen om een universiteitsgraad of vergelijkbare ervaring die als vervanging voor een officiële opleiding kan dienen.
Ondertussen wakkeren cloudproviders de vraag naar talent verder aan, zeker als het gaat om klantgerichte it-diensten. Omdat ervaren professionals schaars zijn, proberen ze die bij zakelijke datacenters weg te kapen. Begrijpelijk genoeg zien we dat er meer it-professionals over de streep worden getrokken door de hogere salarissen die cloud providers vaak bieden. Dit maakt het voor veel organisaties lastig om met de cloud providers te concurreren met betrekking tot het schaarse talent.
Diversiteit doet ertoe
Diversiteit is van cruciaal belang om het tekort aan vaardigheden te dichten. Datacenterbedrijven zijn actief in een snelgroeiende en dynamische sector. Ze zouden daarom hun zoekgebied moeten uitbreiden en hun huidige functie-eisen opnieuw onder de loep moeten nemen om een bredere pool van divers talent aan te kunnen trekken.
Diversiteit doet ertoe, of het nu om leveranciers of personeel gaat. Het is belangrijk dat organisaties dit erkennen en zich aan deze nieuwe realiteit aanpassen. Het openzetten van de deuren voor nieuwe mensen is van cruciaal belang voor hun verdere groei. Een bijkomstig voordeel is dat dit zal bijdragen aan een frisse kijk op complexe problemen rondom het beheer van moderne datacenters.
Organisaties hebben niets te vrezen van deze nieuwe realiteit. Werkgevers die diversiteit en verandering omarmen kunnen beschikken over alle vaardigheden die nodig zijn om in dit nieuwe tijdperk van werken te gedijen.
Verschillende petten
Een andere aanpak van dit probleem is om meer generalistische it-functies in het leven te roepen, waarbij werknemers verschillende petten dragen en gebruikmaken van slimme technologie om in uiteenlopende zakelijke behoeften te voorzien. Dit reduceert de druk op organisaties en hun afhankelijkheid van schaarse en dure experts.
Binnen datacenters is al sprake van een diverse pool van it-professionals. Datacenterteams vragen steeds vaker om zowel operationele als programmeervaardigheden. Dat betekent dat medewerkers de taak krijgen om zowel it-systemen als storage-omgevingen en het netwerk te beheren. En dat maakt automatisering belangrijker dan ooit.
Generalisten zullen meer kunnen doen als ze over de juiste tools beschikken. Het kiezen van het juiste systeem voor netwerkbeheer zal een einde maken aan de noodzaak van uitgebreide leveranciersspecifieke kennis. Op die manier hoeft het operationele personeel zich niet te verdiepen in allerhande ouderwetse command line interface (CLI)-talen van verschillende partijen.
Zo bieden intent-based networking-systemen beheerders de mogelijkheid om gebruik te maken van één geïntegreerd systeem om aan te geven wat zij van het netwerk willen zien qua toegankelijkheid, beveiliging, quality of experience en compliance. De software draagt vervolgens zorg voor de volledig geautomatiseerde ontwikkeling en implementatie van het netwerk. Het systeem stelt operators op de hoogte van eventuele spanningsdips of operationele afwijkingen en geeft op basis van een analyse van de werkelijke oorzaak van problemen aan waarom er meldingen werden gegenereerd.
Sommige intent-based networking-systemen kunnen deze stappen zelfs uitvoeren voor netwerktechnologie van verschillende leveranciers. Dat is geen overbodige luxe met het oog op alle toevoerketenproblemen die momenteel de levering van hardware vertragen.
Als professionals een organisatie verlaten, gaat er vaak cruciale netwerkkennis verloren. Een gebrek aan documentatie is een obstakel voor het verhelpen van netwerkproblemen. Als het niet volledig duidelijk is welke systemen van buitenaf benaderbaar zijn, maakt dat het netwerk kwetsbaar voor cyberaanvallen.
Verbeterde veerkracht
Organisaties zouden moeten zorgen voor een pool van talent voor het beheer van hun infrastructuur, zodat ze niet langer afhankelijk zijn van de beschikbaarheid of het aanblijven van specialisten. Dit aangevuld met tools die automatisch systeemwijzigingen documenteren, het eenvoudig maken om bij te houden wat er zich binnen het netwerk afspeelt, aangeven hoe workloads met elkaar verband houden en zelfstandig het netwerk segmenteren. Op deze wijze wordt ruimte geboden voor een uitgebreider, generalistischer personeelsbestand.
Als organisaties proactief in nieuwe vijvers naar personeel vissen kan de resulterende diversiteit qua denkwijze, achtergrond en ervaring ervoor zorgen dat zij in staat zijn om te anticiperen op de sterk veranderende it- uitdagingen voor nu en de toekomst.
De uitdaging versus diversiteit als het om het schaap met de vijf poten gaat betekent dat die het gras in de weide groener blijft vinden dan bij de buurman. Vinden versus het binden van talent betekent dat de generalist een specialist wordt, deze in een pool onderbrengen klinkt als voeren van het gras van de buurman. Klinkt wollig maar de enige keer dat ik het woord opleiding kan vinden is bij de selectie terwijl elke ICT-er weet dat trainingen de vakman maken.