De wereld verandert snel. Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker op de werkvloer. Als onderdeel van het Europese Digital Collective is Stichting Lezen en Schrijven het project ‘Digitaler naar werk’ gestart. De organisatie Digital Collective heeft als doel digitale inclusie te stimuleren in heel Europa. De uitvoering van het project is een samenwerking met SBCM, het kenniscentrum en arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor sociale werkgelegenheid. Voor de hoofdjury van de Computable Awards 2022 reden om het project ‘Digitaler naar werk’ te nomineren in de categorie Duurzaamheid & MVO.
Het project ‘Digitaler naar werk’ richt zich op laaggeletterde werknemers met beperkte digitale vaardigheden. Zij krijgen een op maat gemaakt trainingsaanbod. Laaggeletterden kunnen na deelname aan het project beter digitaal meedoen op het werk en in de samenleving. Een samenleving wordt sterker als iedereen kan meedoen. Om ervoor te zorgen dat het aanbod past bij het niveau en de behoefte van de medewerkers zet Stichting Lezen en Schrijven het screeningsinstrument Digimeter in. Doordat medewerkers werken aan hun digitale vaardigheden verbeteren zij onder meer hun werkplezier en kansen op de arbeidsmarkt. Vanwege de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt is het belangrijk dat iedereen kan meedoen. Stichting Lezen en Schrijven wil dat iedereen in Nederland, niet in alleen in schooltijd, maar zijn hele leven lang kan blijven leren.
Als start van het project ‘Digitaler naar werk’ organiseerden Google Nederland en Stichting Lezen en Schrijven op dinsdag 5 april een online rondetafelgesprek. Het bedrijfsleven, ministeries en belangenorganisaties praatten met elkaar over hoe zij kunnen investeren in de positie van laaggeletterden op de arbeidsmarkt. Op woensdag 6 april startte het Europese Digital Collective. Dat online evenement brengt Europese non-profit organisaties die werken aan digitale inclusie, experts in het monitoren van digitale vaardigheden en beleidsmakers op Europees niveau samen.