Vier zakelijke Europese gebruikersverenigingen, waaronder CIO Platform Nederland en Beltug (België), pleiten voor een meer evenwichtige cloudmarkt. Ze presenteren elf ‘fair principles’ om het digitale potentieel van Europa optimaal te benutten.
De Europese Commissie en nationale regeringen, regelgevers en mededingingsautoriteiten worden opgeroepen de toekomst van de cloud in Europa veilig te stellen. Het wordt van groot belang geacht dat de (grote) cloudproviders de regels van eerlijke handel en gezonde concurrentie op de Europese markt respecteren.
Aan het misbruik van vendor lock-in en schadelijke praktijken door cloudproviders moet een einde komen. Dit kan door het creëren van eerlijke praktijken op de markt voor digitale technologie. Zodra software is geïmplementeerd, is deze sterk verweven met de bedrijfsprocessen. Het wordt dan zo complex en duur om over te stappen naar een andere leverancier dat organisaties vaak vast zitten aan hun aanbieder. Bovendien hebben zakelijke gebruikers geen onderhandelingsruimte ten opzichte van de grote softwareleveranciers.
Cloud-aanbieders kunnen abonnementsprijzen en de basis waarop de prijzen berekend worden eenzijdig wijzigen. Hoe een businesscase bouwen als je toekomstige kosten niet kan voorspellen? Een aantal grote spelers domineert een aanzienlijk deel van de zakelijke cloudmarkt. Sterke softwareleveranciers kopiëren mogelijkheden van kleinere concurrenten en integreren deze in hun software. Dit beperkt de concurrentie en maakt de afhankelijkheid van hun klanten nog groter.
Extra features
Martijn Koning, president cio Platform Nederland: ‘Bij het overwegen van een provider worden de prijzen verlaagd en extra features beloofd. Na ondertekening duiken er verborgen kosten op en blijven beloofde features achterwege.’
Een andere grief is dat softwareaanbieders de keuze van de zakelijke klant kunnen beperken, door te bepalen op welke infrastructuur de cloud-applicaties moeten draaien.
Verder moet de zeggenschap over data bij zakelijke gebruikers van digitale technologieën blijven, zonder dat dit leidt tot extra kosten of andere belemmeringen.
De kosten en complexiteit om je gegevens terug te krijgen bij het einde van het contract kunnen erg onredelijk zijn. Claude Rapoport, president Beltug, stelt vast dat de cloudmarkt erg heterogeen is. ‘We richten ons niet op specifieke cloudproviders. De beschreven ‘fair principles’ moeten door alle cloudleveranciers worden gerespecteerd.’
Elf ‘fair principles’
- Verkopers dienen bestaande wettelijke verplichtingen na te komen;
- Verkopers zullen geen technische of commerciële lock-in creëren;
- Klanten behouden de controle over hun eigen gegevens en over alle gegevens die in de oplossing worden geüpload of verwerkt;
- Contractuele voorwaarden zijn duidelijk en ondubbelzinnig. Zij mogen niet eenzijdig worden gewijzigd;
- Contractuele voorwaarden mogen de keuze van de klant voor een cloudprovider, outsourcing-partner of hardwareplatform niet beperken of discrimineren;
- Contractuele voorwaarden voor licenties en abonnementen zijn vrij van geografische beperkingen en beperkingen op bedrijfsniveau;
- Contractuele voorwaarden stellen klanten in staat om vooruitstrevende of innovatieve technologieën en implementatiemodellen te gebruiken;
- Serviceniveaus en productspecificaties worden expliciet vermeld, rekening houdend met de context van de klant;
- Commerciële modellen zullen niet eenzijdig worden gewijzigd en moeten voldoen aan een actief ‘opt-in’-principe;
- Commerciële modellen en aanbiedingen moeten consistent en redelijk zijn en mogen geen verschillende modellen combineren ten voordele van de inkomsten van de verkoper;
- De reikwijdte, uitvoering en beoogde uitkomst van een audit worden duidelijk omschreven in het contract.