De vraag naar standaarddiensten voor betalingen en ticketing nemen de komende jaren sterk toe. Met name ‘embedded payments’, waarbij de betaling integraal onderdeel van de totale klantbeleving vormt, zijn in opmars. Ximedes, een leverancier van software voor betalingen en transacties uit Haarlem, verwacht van deze trends te kunnen profiteren.
Reden voor een gesprek met René Hodde, oprichter en ceo, en Joris Portegies Zwart (cto). Naast de grote banken bedient het techbedrijf veel ov-bedrijven. Daar staan grote veranderingen voor de deur. Reizigers in het ov kunnen binnenkort met hun bankpas in- en uitchecken. Je betaalt als de rit ten einde is. Het ov wordt deels ticketloos, de ov-chipkaart uitgefaseerd. Deze maand start het GVB in Amsterdam hiermee.
Ximedes heeft hiervoor een technologie ontwikkeld die ov-bedrijven‘ in staat stelt betalingen te accepteren van bancaire kaarten gebaseerd op de veel gebruikte technische standaard EMV. Daarnaast faciliteren de Haarlemmers ‘barcode ticketing’, bijvoorbeeld voor groepen reizigers of bezoekers met een gecombineerde ticket voor ov en museumbezoek.
Een Noorse klant van Ximedes heeft het reizen met bankpas al met succes ingevoerd. Hodde verwacht dat dit op den duur in heel Europa gemeengoed wordt. Tot de voordelen behoren behalve een groter gemak voor de reiziger ook de mogelijkheid van dynamische prijsmodellen, het geven van kortingen of vereenvoudigde tarifering.
Het Nederlandse techbedrijf stelt banken en ov-bedrijven in staat om met eigen oplossingen te komen. Anders dan bijvoorbeeld Adyen, Stripe en Mollie concurreert Ximedes niet met de banken, maar helpt hen overeind te blijven in de slag met neo-banken, fintech-bedrijven en Big Tech. Vooral Google, Meta (Facebook), Amazon en Apple vormen een bedreiging.
Verlengstuk
Oorspronkelijk bouwde Ximedes, voorheen Chess iX geheten, maatwerk-software voor de financiële sector. Het bedrijf was als het ware een verlengstuk van de ontwikkelafdeling van banken. Behalve de applicaties zelf hielp Ximedes ook mee met de implementatie en integratie.
Dat gebeurt nog steeds, maar de laatste jaren verschoof het accent naar standaard-oplossingen. Als saas-leverancier kruipt het bedrijf nog steeds dicht tegen de klant aan. Bij alle grote Nederlandse banken is Ximedes kind aan huis. Het weet dankzij die jarenlange relaties precies wat daar speelt en kent de cultuur van de banken.
Het techbedrijf helpt de banken met hun digitale transformatie. Door voor deze een payment service provider te maken en daar waarde aan toe te voegen zijn de traditionele banken beter opgewassen tegen de dreigingen uit de tech-hoek. Ximedes levert niet alleen een white label payment service provider platform maar zorgt ook voor de inpassing in het IT ecosysteem van de bank. Verder biedt men allerlei aanpalende diensten zoals bijvoorbeeld applicaties voor het aannemen van winkeliers als klant van betaaldiensten (on-boarding). De bank kan zich daardoor volledig richten op de klantrelatie.
Duitse markt
Na in Nederland te zijn uitgegroeid tot een belangrijke it-partner van banken en ov-bedrijven lonkt nu ook de omvangrijke Duitse markt. De banken aldaar zijn qua digitale transformatie bepaald geen voorlopers. Grote banken hebben zich al in de armen van Big Tech gestort zoals Deutsche Bank dat deed met Google. Ximedes levert al in de Duitse markt zijn Pecunda-betalingsplatform voor vending- en catering-betalingen aan universiteiten en industrie.
Maar anders dan in Nederland telt Duitsland nog zo’n driehonderd banken waarvan er pakweg honderd echt stappen voorwaarts willen maken, stelt Hodde. Deze banken willen zich niet overleveren aan een online-betaaldienst als PayPal of Klarna. Hodde: ‘Ze wensen zelf in charge te blijven, bijvoorbeeld door met ons samen te werken.’ Verder heeft zijn bedrijf de blik gericht op Scandinavië. Hodde: ‘De markt is eindeloos’. Om dit marktpotentieel te kunnen benutten, versterkte Ximedes zich onlangs door de Amsterdamse betaaldienstverlener Ginger over te nemen, het bedrijf van Roderick de Koning.
Platte organisatie
Inmiddels telt Ximedes 135 medewerkers waarvan zo’n negentig ontwikkelaars, aangevuld met enkele tientallen freelancers. Het bedrijf, dat ook vestigingen in Hamburg, NoviSad (Servië) en Stockholm heeft, telt 28 nationaliteiten en kenmerkt zich door een platte transparante organisatie. Hodde en mede-oprichter Jan Laagland komen beiden van BSO/Origin, destijds opgericht door Eckart Wintzen. De aparte cultuur die deze iconische it-ondernemer met een eigen visie bouwde, is voor een deel nog altijd bij Ximedes terug te vinden. Winst is niet het hoogste doel dat Hodde nastreeft. ‘We houden van techniek. Leuke saas-technologie realiseren en projecten doen. Dat zit in ons bloed,’ besluit Hodde.
Qua werkterrein is Ximedes nog het beste te vergelijken met CM.com, zij het dat de Haarlemmers meer uit de hoek van de maatwerk-software komen terwijl CM.com het moet hebben van een eigen saas-platform. Ximedes wordt in zijn groei ondersteund door Cape Investment Partners, een ondernemende investeringsmaatschappij met een focus op transitionele waarde-creatie.