Het Amsterdamse Backbase, een aanbieder van een platform voor online-bankieren, heeft 120 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald bij Motive Partners. Daarmee wil het bedrijf investeren in productuitbreiding en verkoop- en marketing. Motive is een Amerikaanse investeringsmaatschappij, met een focus op ict-bedrijven in de financiële wereld.
Backbase begon in 2003 ooit met het ontwikkelen van interfaces voor het overzichtelijk maken van websites. Mede-oprichter Jouk Pleiter stond eerder aan de wieg van Tridion, bouwer van contentmanagementsoftware (in 2007 verkocht aan het Britse SDL, dat in 2020 in handen kwam van het eveneens Britse RWS). Het bedrijf specialiseerde zich daarna tot het leveren van portaalsoftware aan financiële instellingen. Zo was ABN Amro een van de eerste afnemers van Backbase-technologie (toen gebaseerd op Ajax) voor internetbankieren.
Inmiddels biedt Backbase een geïntegreerd platform aan als alternatief voor de lappendeken aan toepassingen waarmee financiële instellingen het online-bankieren regelen. Het bedrijf is daarmee organisch gegroeid tot een organisatie met tweeduizend medewerkers, verdeeld over kantoren in Atlanta, Boise, Mexico City, Toronto, Londen, Cardiff, Dubai, Kraków, Singapore, Sydney en Tokio, naast het hoofdkwartier in Amsterdam. Tot de circa honderdvijftig klanten behoren BNP Paribas, Citizens Bank, Raiffeisen, Standard Bank en Société Générale.
Backbase en investeerder Motive zijn er van overtuigd dat er meer in het vat zit. Met een extra injectie van 120 miljoen euro wil het bedrijf zijn cloudgebaseerd bankingplatform verder verrijken en het verkoop- en marketingapparaat wereldwijd uitbreiden.