Mijn dochter gaat een nieuwe studie doen. Voor deze studie heeft ze een laptop nodig. Via het portaal van de school kon je zien wat voor laptop ze volgend jaar nodig heeft en waar deze laptops aan moeten voldoen. Ze kon kiezen uit vier verschillen laptops. Ze waren alle vier van Apple! Het prijskaartje van twee van de vier laptops was zelfs meer dan het collegegeld. Ik snapte ineens waarom er zoveel studenten zijn met een hoge studieschuld.
Maar ik vroeg me af: Waarom alleen keuzes uit Apple-machines? Maakt de rest van de wereld geen laptops?
Hazenpis
Waarom zijn mensen zo gehecht aan een merk? Als een van mijn dochters vrienden op bezoek heeft en ze willen cola, dan vraag ik altijd wat voor cola wil je? Pepsi of Coca Cola? Ongeacht wat het antwoord is, geef ik ze het huismerk van Jumbo. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ‘hé, wat voor hazenpis is dit? Dit is geen Coca Cola!’.
Overigens hoefde de laptop niet per se een Apple te zijn. Het mocht ook best een Windows machine zijn. Ik kreeg er wel een lijst met eisen bij waar de machine dan aan moest voldoen. Eigenlijk kon je de eerste de beste huis-tuin-en-keuken-laptop op Marktplaats kopen. Het was nog niet een My First Sony maar verder voldeden alle laptops. Sterker nog, als de Apple-laptops aan dezelfde eisen als de Windows-apparaten moesten voldoen, dan vielen twee van de vier Apples af vanwege die voorwaarden.
Gespaard
Nu gun ik mijn dochter best wel een Apple. Het probleem is echter dat ze minimaal twee keer per maand haar laptop laat vallen en het scherm binnen een half jaar los is van het toetsenbord. En dan ga ik er gemakshalve van uit dat ze de laptop inmiddels niet in de trein heeft laten liggen. Het is maar goed dat we wat gespaard hebben voor de studie van de kinderen.
Een OpenStandaard moet aan 4 eisen voldoen:
1. De benodigde documentatie moet laagdrempelig beschikbaar zijn.
2. Er mogen geen hindernissen zijn op het terrein van intellectueel eigendomsrecht.
3. Er moeten voldoende inspraakmogelijkheden zijn voor stakeholders tijdens de (door)ontwikkeling van de standaard.
4. De onafhankelijkheid en duurzaamheid van de standaardisatieorganisatie moeten verzekerd zijn.
Bron: DigitaleOverheid.nl
DOCx kan dus geen OpenStandaard zijn, zolang de standaard door MS bepaald wordt.
Tja oudlid … het is maar wat je belangrijk vindt: wollig taalgebruik waar het gros van de lezers geen touw aan vast kan knopen (niet in de laatste plaats omdat je nogal eens de neiging hebt allerlei zijsprongen te maken in je volzinnen (waar je overigens heel goed in bent, ook dat mag gezegd)) of in Jip en Janneke taal iets uit kunnen leggen aan mensen zodat begrepen wordt wat je nu eigenlijk wil zeggen.
Het nadeel van de vaak wollige volzinnen is dat er zoveel (on-)zin instaat dat de kern van de boodschap over het hoofd gezien wordt; als deze al aanwezig is (veel zeggen/schrijven kan ook een tactiek zijn om te verbloemen dat je eigenlijk inhoudelijk niets te melden hebt)
Europese indeling naar leesvaardigheid gaat ervan uit dat je op niveau B2 niet alleen literaire proza begrijpt maar daarin ook de houding van de schrijver herkent. En laatste is niet alleen interessant in de reacties maar ook wat betreft de schrijfstijl van de grappenmaker die graag schopt tegen Apple maar er uiteindelijk toch weer mee thuiskomt omdat zijn prinses met minder geen genoegen neemt maar er ook niet voor wil werken.
Retorische truc van Statler en Waldorf op dit forum gaat uit van: “Ik begrijp niet wat jij zegt, jij zit fout” door het conformisme van de polder aangaande wederkerigheid met het neo-Marxistische idee van commodificatie. Nederland is juist door een onderwerping aan regels gestopt met denken want de keus van de hamer maakt niet de timmerman. De leesvaardigheid is volgens de onderwijsinspectie onder middelbare scholieren afgenomen en ik denk dat dit komt door de leesmotivatie, makkelijker is niet altijd beter.
@C.YNICUS
Oudlid hanteert al enige jaren de cryptogramstijl.
Persoonlijk vind ik het wel enigzins vermakelijk, maar ik kan mij voorstellen dat het wat minder succesvol is in een zakelijke omgeving.
Typerend dat als je een zakelijke stijl van schrijven hanteert de WC-eend bent die iets probeert te verkopen terwijl als je een maatschappelijke insteek neemt die aanzet tot denken zonder de bedoeling om iets te verkopen autistische ICT-ers er al snel geen touw meer aan vast kunnen knopen. Wat betreft psychologie in de communicatie is de insinuatie van KJ ook weer zo’n goedkope truc die meer over hem zegt dan mij want cryptografisch maar vermakelijk betekent dat het gelezen wordt en dat het uiteindelijk niet zo onbegrijpelijk is als gezegd wordt.
Het bleekgezicht spreekt dus met gespleten tong want beslissingen worden veelal niet op objectieve feiten genomen maar op basis van een sluimerend onderbewustzijn, lang leve het orgel van de emotie. Totaal niet inhoudelijk reageren gaat om het zoeken van steun in de bevestiging wat precies de essentie raakt van het conformiteitsbeginsel. Niet het artikel wordt gelezen maar de reacties en dat lijkt me erg interessant vanuit een marketing perspectief als het om de beïnvloeding gaat.
Oja, on-topic worden onze kinderen nogal beïnvloed door marketing want kies je nu een MacBook vanwege de functionaliteit of het uiterlijk?
b2 or not 2b
of zoals van van Gaal het verwoordde, ben ik nou zo slim of jullie zo dom ?
goed gezelschap https://www.youtube.com/watch?v=p_QePkY2e84
Commercieel talentvol als een gewoon zakelijke stijl per ongeluk meteen een verkooppraatje wordt.
En enige creativiteit is ook een mooie eigenschap van de techneut :
zie je wel, hij lacht dus hij snapt het stiekum toch 🙂
de houding van de schrijver, geweldig.
De journalist was inderdaad niet de slimste, het was er zo’n eentje die de verkooptraining van de V&D had gehad:
https://www.youtube.com/watch?v=v51mLy12wQI
Voor wat betreft Jip & Janneke communicatie op basis van ‘echo’s uit het verleden’ antwoord ik even op dezelfde wijze want de cabareteske kwinkslagen over onze gevleugelde vriend door een ‘expert’ in een witte jas die zijn eigenbelang adviseert ontgaat sommigen. Maar deze acteren op het niveau van een chatbot, to be or not to be is emotie een fenomeen wat kunstmatig heel ongeloofwaardig is.
Don’t kill the messenger maar het is Spoelstra spreekt en dochter kiest waarna papa betaalt en dat is zo’n beetje het moraal van dit verhaal. Behoorlijk inhoudsloos waardoor de reacties leuker zijn;-)
Geef je eens een compliment over de vorm, komt er het verwijt dat er niets gezegd wordt over de inhoud (zucht).
Welnu best Oudlid, wellicht is het “vanuit een marketing perspectief als het om de beïnvloeding gaat” misschien verstandig als je niet altijd slimmer probeert over te komen als je potentiele opdrachtgevers. Want je trekt op dit forum wel een grote broek aan, maar ik kan mij zo voorstellen dat je enigzins gemodeerd wordt door je baas. Want je bent nu eenmaal geen zelfstandige IT-er.
KJ,
Je aanname is niet correct, ik schrijf hier – zoals velen anderen – op persoonlijke titel en ervaring wat ik trouwens altijd gedaan heb. En ervaringen betreffen niet alleen de zakelijke kant want ICT zie je ook bij de vereniging. Voor wat, hoort wat aangaande de wederkerigheid heb ik dus ervaring met de Hollandse zuinigheid hoewel Brabantse gezelligheid ook steeds meer onder druk staat.
Da’s cryptisch maar koning Korting kan het niet goedkoper dan gratis en ‘zuinigheid met vlijt’ gaat in de denkpatronen waar een beïnvloeding op cijfers in de marketing om de P van duur, duurder en te duur gaat terwijl deze zou moeten gaan om duurzaam. Want als iemand niet zuinig is met haar spullen dan kan Jacob beter op de ‘digitale kleedjesmarkt’ kijken welke we Marktplaats noemen.
De kleine prins bij mij heeft heel goed door hoe deze handel werkt want het denkpatroon aangaande de waarde gaat tenslotte vooral om de vraag en marketing gaat om de behoefte. Bepaal op dit forum je eigen behoefte want een columnist en stand-up comedian lijkt me een buiten categorie expert als het om de inhoud gaat maar dat zijn mijn 2 cent.