Meer dan tien jaar geleden was bedrijfsflexibiliteit voor bedrijven een nice-to-have. Het werd eerder beschouwd als een bijkomend concurrentievoordeel dan als een absolute noodzaak – en stond dus niet boven aan de agenda.
Spoel vooruit naar 2022, en flexibiliteit staat gelijk aan overleven. Nu verspreide arbeidskrachten de langetermijnrealiteit worden, is verandering een nieuwe constante en is flexibiliteit niet langer optioneel. De op afstand werkende arbeidskrachten van vandaag brengen nieuwe uitdagingen voor it-teams, die al onder druk staan om bedrijfsnetwerken betrouwbaar, veilig, schaalbaar en compliant te houden. Simpel gezegd: het belang van een veerkrachtig netwerk is nog nooit zo groot geweest.
Volgens Deloitte zijn deze nieuwe netwerkvereisten een van de factoren die de behoefte aan meer flexibele consumptiemodellen van it-dienstverleners drijven. Uit hun bevindingen blijkt dat de pandemie een verschuiving naar as-a-service-aanbiedingen heeft versneld: driekwart van de ondervraagde it-leiders meldt dat het de helft van de bedrijfs-it as-a-service draaien. Zoals het rapport stelt: xaas lijkt de harten (en portemonnees) van bedrijven te hebben gewonnen.
Een recent onderzoek bevestigt deze toename naar nieuwe servicemodellen. Het rapport, met inzichten van 5.400 it-leiders in EMEA, toont hoe organisaties zich aanpassen aan de toegenomen flexibiliteitsbehoeften en waarom network-as-a-service (naas) weleens het consumptiemodel bij uitstek zou kunnen worden.
Meer schaalbaar
Digitale transformatie in het post-pandemische tijdperk duwt it-leiders in de richting van netwerkmodellen die flexibeler en meer schaalbaar zijn. Uit het onderzoek is gebleken dat – als het om doelstellingen op het gebied van netwerkbeheer gaat – bedrijven prioriteit geven aan de noodzaak om snel op te schalen, evenals de wens om netwerk- en bedrijfsbehoeften beter op elkaar af te stemmen. Bovendien werd de toegang tot nieuwe technologie door bijna driekwart van de ondervraagden genoemd als één van de top vier drijfveren voor netwerkinvesteringen.
De wens om nieuwe technologieën te introduceren en het netwerk te flexibiliseren, vereist zowel it-personeel dat is toegerust om deze veranderingen aan te kunnen, als een netwerk dat dit mogelijk kan maken. Hier doet naas zijn intrede. Uit ons onderzoek bleek dat honderd procent van de ondervraagde leiders al bekend is met naas als term, en – belangrijker – dat er al over wordt gesproken binnen 86 procent van de bedrijven. Dat is niet vreemd.
Flexibiliteit
Terwijl bedrijven wisselend in lockdown blijven gaan, is één van de belangrijkste factoren achter de piek in het naas-gespreksonderwerp de beschikking over de flexibiliteit om het netwerk te schalen op basis van de bedrijfsbehoeften; 75% van de bedrijven geeft aan dat dit hun interesse in het model heeft aangewakkerd. De interesse in naas wordt ook bekrachtigd door de verwachting dat naas tijd vrijmaakt voor innovatie en strategische initiatieven en de operationele kosten verlaagt.
Naas stelt bedrijven inderdaad in staat een netwerk en de bijbehorende diensten te exploiteren en te beheren zonder dat de infrastructuur daadwerkelijk aangeschaft moet worden. Voor bedrijven die worstelen met het bijhouden van de bijkomende kosten rond steeds veranderende technologische innovaties, kan de keuze voor naas een effectieve en haalbare oplossing zijn.
De mogelijkheid voor bedrijven om infrastructuur te benaderen als een operationele uitgave biedt ook een bepaalde balans. Met budgetten die waarschijnlijk al onder druk staan door twee jaar van ongekende onstuimigheid en de recente inflatie, is de rechtstreekse aanschaf van netwerktechnologie misschien geen optie. Naas wordt geleverd in abonnementsvorm via een cloud-model en biedt veel keuze als het gaat om aangeboden diensten, prijzen, beschikbaarheid en functies. Als bedrijven een toename zien in het aantal gebruikers of diensten, kunnen ze hun netwerk-resources eenvoudig opschalen om aan deze vraag te voldoen. In wezen speelt het naas-model in op de noodzaak om snel te kunnen schakelen – een onmisbaar vereiste voor het komende decennium.
Beveiliging
Uit genoemde studie blijkt verder dat beveiliging een drijvende kracht is achter de toegenomen belangstelling voor naas. 65 procent van de ondervraagden is van mening dat het helpt de capaciteiten op dit gebied te verbeteren. Naas is inderdaad een goede manier om gestroomlijnde integraties tussen netwerk-resources en netwerkbeveiliging te garanderen. Het outsourcing-aspect van het naas-model stelt bedrijven in staat hun verantwoordelijkheden op het gebied van beveiliging door te schuiven naar veiligere, door experts ondersteunde naas-diensten. De invoering van naas betekent ook dat it-teams niet langer gebruik hoeven te maken van netwerkbeheerapplicaties en verouderde hardware – in plaats daarvan dagen ze de provider uit om voor de beschikbaarheid van de meest up-to-date oplossingen te zorgen.
Bovendien maakt naas het mogelijk dat één enkele provider zowel de netwerk- en beveiligingsdiensten zoals firewalls aanbiedt. Voor bedrijven die er niet in slagen de alsmaar ontwikkelende cyberdreigingen bij te houden, kan een overstap op naas ervoor zorgen dat hun verdediging tegen dreigingen in veilige handen is.
Conclusie
Ondanks de duidelijke voordelen bleek uit ons onderzoek ook dat er nog steeds obstakels zijn voor implementatie. Hoewel naas als concept alom wordt erkend, zegt slechts twee op de vijf leidinggevenden dat ze het echt begrijpen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat slechts elf procent van de leidinggevenden naas beschouwt als een bewezen en uitvoerbare optie.
Naas kan echter lagere instapkosten en een grotere flexibiliteit bieden, alsook eenvoudiger aanpassing aan de eigen behoeften. Het kan ook zorgen voor een betere veerkracht, wendbaarheid en line of business-ondersteuning, snellere toegang tot de nieuwste technologieën en een betere kwaliteit van dienstverlening. Om dit te realiseren en de volledige potentie van naas te ontgrendelen, moeten we de kloof tussen awareness en kennis overbruggen.