Ik las gisteren dat privacybescherming voor veel bedrijven nog steeds heel lastig is. Hoezo vind je het lastig om niet allemaal dingen aan mij te vragen en mij naderhand hiermee lastig te vallen?
Neem bijvoorbeeld mijn kapper. ik zit namelijk de laatste tijd steeds vaker bij de kapper. Dat komt omdat ik steeds minder haar heb. Dat is heel gek, hoe minder haar je hebt des vaker moet je naar de kapper. Je hebt van die mensen die vragen, als je in de rij voor de kassa bij de supermarkt staat, of ze voor mogen omdat ze maar heel weinig boodschappen hebben. Ik doe dat nu bij de kapper. Dan vraag ik of ik voor mag omdat ik maar heel weinig haar heb.
Voor de vorm
Het haar kan ook nog maar in één model geknipt worden. De kapper vraagt voor de vorm nog wel altijd: Hoe wilt u het hebben? Maar er is nog maar één model mogelijk: nog korter. Ik ga altijd naar een Turkse kapper en het enige wat hij eigenlijk doet is mij scheren met een tondeuse en voor de vorm knipte hij nog een paar keer boven mijn hoofd met een schaar in de lucht.
Het kost ook maar twee tientjes. Daarnaast heeft hij een voordelige spaarkaart. Elke keer als je naar de kapper bent geweest krijg je een stempeltje op de spaarkaart. En als de spaarkaart vol is dan krijg je een nieuwe spaarkaart.
Geen cookies
Deze kapper heeft nog nooit van AVG gehoord en dat hoeft ook niet. Voordat ik binnenkom hoef ik geen cookies of algemene voorwaarden goed te keuren. Sterker nog, op de deur staat een bord ‘Wij werken zonder afspraak’. Hij vraagt mijn naam niet, hoeft geen e-mailadres van mij, stuurt me dus achteraf ook niet allemaal spam en verkoopt mijn gegevens niet door.
Mijn kapper vindt privacybescherming helemaal niet lastig. Het hoeft ook niet, want zo lang ik tevreden ben, blijf ik gewoon terugkomen.