Veel Nederlandse bedrijven en organisaties zijn bezig met het verkennen van de mogelijkheden van datagestuurd werken of hebben al concrete stappen op dit vlak gezet. De verwachtingen rondom datagestuurd werken zijn dan ook over de gehele linie hooggespannen. Dat zien we niet alleen in de praktijk, het blijkt ook uit een onderzoek naar de status van datagestuurd werken binnen het Nederlandse bedrijfsleven.
Zo vindt maar liefst tachtig procent van de ondervraagde it-managers dat datagestuurd werken een waardevolle toevoeging is aan de organisatie. En van de ondervraagde it’ers denkt ruim twee derde dat datagestuurd werken een must is voor de toekomst.
Vooral in financieel opzicht zijn de verwachtingen hooggespannen. Zo verwacht bijna de helft van de ondervraagde organisaties concreet financieel voordeel te behalen op het inkoopbeleid dankzij de inzet van ruwe data. En 43 procent denkt minstens vijf procent meer winst te behalen door datagestuurde toepassingen.
Klantprocessen stroomlijnen
Bij het zoeken naar die toepassingen ligt de focus tot nu toe op de ‘eerste lijn’, waarbij bedrijven zoeken naar manieren om aan de hand van data hun primaire klantprocessen te stroomlijnen. Ze zetten data bijvoorbeeld in om klantgedragingen te analyseren en te voorspellen waar klanten behoefte aan hebben – zodat ze klanten gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen doen. Of ze gebruiken data om te komen tot een goede prijsstrategie, waarbij ze nadenken over vragen als: wat is gezien de specifieke omstandigheden de optimale prijsstelling voor het product of dienst?
Werkdruk verlagen
Wat organisaties bij dit alles vaak over het hoofd zien, is dat de opbrengsten van datagestuurd werken ook ‘achter de schermen’ enorm kunnen zijn. Zo loopt de werkdruk – zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt – in veel organisaties hoog op. Juist hier kan datagestuurd werken uitkomst bieden. Zo kunnen veel handmatige, repeterende (en dus bij uitstek vervelende en tijdrovende) taken worden geautomatiseerd door data slim in te zetten. Bovendien verkleint automatisering de kans op fouten, wat weer leidt tot minder klachten en minder herstelwerk. Een datagestuurde werkwijze biedt dus ook intern de nodige voordelen: van operationele efficiency tot kostenreductie.
Uitdagingen
Kiezen voor datagestuurd werken lijkt kortom een ‘no-brainer’. Waarom wachten? De grootste hindernis lijkt te liggen op het gebied van technologie om data te ontsluiten. Ruim de helft van ondervraagde it’ers noemt dit hét struikelblok van datagestuurd werken. En maar liefst zeventig procent van de it’ers geeft aan behoefte te hebben aan technologie die data kan leveren waar de werkvloer direct mee aan de slag kan. Verder stelt een derde van de ondervraagde it-professionals dat het te veel tijd kost om data uit verschillende saas-oplossingen te synchroniseren. Met name in grote organisaties is dat het geval.
En er zijn meer uitdagingen die opdoemen. Zo verwacht drie van de vier respondenten dat lang niet alle collega’s datagestuurd werken op waarde kunnen schatten en denkt zeventig procent dat lang niet alle collega’s met data-technologie overweg kunnen. Ook denkt veertig procent dat it-kennis nodig is om met data te kunnen werken. Een doordacht veranderprogramma, met aandacht voor de achtergronden en opbrengsten van datagestuurd werken, kan ervoor zorgen dat je héle organisatie wordt klaargestoomd voor de benodigde omslag.
Juiste partner strikken
Het goede nieuws is dat er gespecialiseerde platforms op de markt komen voor het inventariseren, ophalen, samenbrengen en analyseren van gegevens uit verschillende databronnen. Ook kiezen organisaties ervoor specifieke expertise op het snijvlak van datagestuurd werken en cloudtechnologie in te huren. Als je de juiste partner weet te strikken, met verstand van zaken en met een goede visie op je cloud- en datastrategie en de bijbehorende processen, heb je daar jaren plezier van. Niet zelden groeit een partner uit tot een vertrouwensadviseur die je organisatie in alle fases kan ondersteunen op de route naar een insight driven business. Zo ligt de weg open naar het verzilveren van alle kansen die datagestuurd werken met zich meebrengt.
De vraag is wat datagestuurd of -gedreven werken is in dit verhaal. Klantgedragingen analyseren en voorspellen waar de klanten behoefte aan hebben kun je namelijk invullen met ‘meten is weten’ van telemetrie. Technologie om data te ontsluiten lijkt me dus niet het probleem maar om er nuttige informatie uit te halen is nog een ander verhaal. Het gaat tenslotte om weten waar de klant hoofdpijn van krijgt waarbij je de events correleert om zodoende de pijn van knellende capaciteit te scheiden van de gebruikelijke veroudering.