Uit een studie van het Ponemon Institute uit de Verenigde Staten blijkt dat een aanzienlijk deel van de bedrijven nog steeds beveiligingsprocessen en -beleid van vóór de coronapandemie gebruikt, waardoor hun veiligheid in gevaar komt.
Met alle veranderingen in de manier waarop cyberaanvallen de afgelopen twee jaar zijn ingezet, uitgevoerd en te gelde gemaakt, lijkt het logisch dat elke afzonderlijke organisatie haar beschermings-, preventie-, detectie- en responsstrategieën opnieuw moet afstemmen. Dat blijkt niet uit een recent rapport van het Ponemon Institute, ‘Security Innovation: Secure Systems Start with Foundational Hardware‘, dat onthult of en hoe organisaties hun beveiligingsstrategieën hebben gewijzigd.
Kwart onderneemt juiste acties
Volgens het rapport heeft slechts 53 procent van de bedrijven de afgelopen twee jaar hun beveiligingsstrategie vernieuwd. De bedrijven die hun strategie hebben aangepast, hebben de volgende nieuwe prioriteiten gesteld:
- Focus op personeel dat op afstand werkt (66%);
- Toegenomen gebruik van automatisering en ai-tools voor beveiligingsoperaties (56%);
- Gebruikmaken van kaders voor naleving van cyberbeveiliging, risicobeheer en privacy (52%);
- Verhoogd bewustzijn van medewerkers over cyberhygiëne (54%);
- Verhoogd verantwoordelijkheidsgevoel bij medewerkers (40%).
Hoewel bedrijven met de bovengenoemde strategiewijzigingen zeker de goede kant opgaan, is het zorgwekkend dat net iets meer dan de helft van de bedrijven die hun strategieën hebben vernieuwd, slechts ongeveer de helft daarbij ook de juiste acties onderneemt. Als we kijken naar beveiligingstrainingen voor betere cyberhygiëne, blijkt dat slechts 28 procent van de organisaties een hernieuwde focus legt op het trainen van werknemers in het herkennen en vermijden van phishing- en social engineering-aanvallen.
Laatste verdedigingslinie
De pandemie heeft bedrijven misschien niets nieuws geleerd over de staat van cyberaanvallen, maar het heeft duidelijk gemaakt dat phishing en social engineering de meest voorkomende en effectieve aanvalsvectoren zijn. Deze omstandigheid vraagt om een gerichte defensiestrategie, waarbij een uitgebreide security awareness training de basis kan vormen. Dit mobiliseert eindgebruikers als de laatste verdedigingslinie of ‘menselijke firewall’ en voorkomt aanvallen van buitenaf op het bedrijfsnetwerk.