Lely, productautomatiseerder voor de melkveehouderij, ruilt zijn enterprise resource planning (erp)-systeem Infor M3 in voor de cloudversie: Infor CloudSuite Equipment. Met deze oplossing van Infor, ondersteund door Amazon Web Services (AWS), wil Lely de flexibiliteit vergroten om innovaties in en de groei van zijn melkrobotica-producten beter te ondersteunen.
Infor M3 (binnengehaald na de overname van Lawson in 2011) is een erp-systeem met specifieke functionaliteiten voor onder meer de voedingsmiddelenbranche. Naast de integratie met financiële en inkoopsystemen zijn er speciale tools voor kwaliteitsbewaking in het productie- en het logistieke proces en voor tracking en tracing, essentiële aspecten in de zuivelindustrie.
Daar waar M3 een on-premises-oplossing is, heeft Infor M3-cloudversies ontwikkeld toegespitst op verschillende sectoren, waaronder Infor CloudSuite Equipment, CloudSuite Food & Beverage, CloudSuite Distribution Enterprise, CloudSuite Chemicals en CloudSuite Fashion. Alle CloudSuite-versies draaien in de cloud van Amazon Web Services (AWS). Lely heeft gekozen voor Infor CloudSuite Equipment. De producent van melkrobots werkt allang met M3; eerder gebruikte het bedrijf het erp-pakket Movex van Intentia dat in 2005 door Lawson werd gekocht.
De M3-cloudversie zorgt voor verbeteringen op het vlak van tracering, kwaliteitsbeheer en beheer van de voorraadketen. Infor heeft samen met partner Apex Systems de oplossing bij Lely in Nederland ingevoerd. In de volgende fase staat de implementatie van de erp-software in de buitenlandse vestigingen op stapel.
Geen systeemupdates
‘Een groot voordeel is dat we geen systeem-updates meer hoeven te doen en geen servers meer hoeven te onderhouden. Alles wordt verzorgd door Infor. Nu kunnen we profiteren van regelmatige functionaliteitsupdates en het Infor Data Lake als centrale dataopslagplaats gebruiken’, laat Bart Kuijpers, head of DataValue & IT bij Lely, weten.
Volgens Kuijpers waren de vereisten dat de cloudversie in een korte tijd geïmplementeerd zou worden, dat de gebruikers en klanten het niet zouden voelen en dat er geen stilstand in de productie kwam. ‘Aan iedere vereiste werd voldaan. De servers werden in het weekend vervangen, meteen werd het nieuwe systeem toegepast en op maandagochtend werkten de cloudtoepassingen al perfect. De ultieme maatstaf was dat onze klanten nooit enige hinder hebben ondervonden.’